Frisdrankfabrikant laat officieuze volkslied in verschillende talen horen
Amerikaanse xenofoben verslikten zich zondagavond in hun popcorn (Peruaanse uitvinding) toen ze tijdens het kijken naar de Superbowl geconfronteerd werden met een spotje van Coca-Cola waarin het lied ‘America the beautiful’ werd gezongen in verschillende talen. En masse grepen ze naar Twitter en Facebook om een boycot van het Amerikaanse merk af te kondigen wegens eh… onamerikaans gedrag.
Coca-Cola wil met het spotje de diversiteit van de Verenigde Staten vieren en tonen hoe al die verschillende Amerikanen van verschillende afkomst en met verschillende culturen allemaal van dezelfde frisdrank genieten. Zeg maar het imperialisme via de koelkast. Maar rechts Amerika hinkte met gebroken lange tenen naar de social media. ‘Zeer verontrustend’ noemde een Republikeinse politicus de spot omdat er niet alleen Engels wordt gezongen. Oordeel zelf. Hierboven de spot, hieronder een lange making of.
America the beautiful is een patriottisch lied uit 1895. In de voorbije decennnia is meermalen – tevergeefs – geprobeerd het lied tot officieel volkslied te bombarderen.