Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Mannen moeten nadenken, vrouwen moeten mooie nagels hebben

  •  
23-10-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
197 keer bekeken
  •  
centrum_vitamines_stel.jpg
Producent van Centrum vitaminepillen voor mannen en vrouwen doet aan ouderwetse rolbevestigende marketing
De herfst is begonnen en iedereen begint weer te snotteren en te kuchen. Tijd voor nieuwe reclames voor vitaminepillen dus! Pfizer, de producent van de vitaminepillen van Centrum, heeft een nieuwe lijn vitaminepillen speciaal voor mannen en vrouwen, en wel om de volgende reden, zo staat er althans op de site te lezen: ‘Verschil moet er zijn’.
Volgens de teksten op de website gaat het om een ‘unieke formule’ die speciaal is aangepast aan de voedingsbehoeften van mannen en vrouwen. Want op basis van die voedingsbehoeften hebben mannen en vrouwen kennelijk andere vitaminepillen nodig.
RTEmagicC_centrum_pillen.jpg
De afbeeldingen op de verpakking gaan echter over iets heel anders. Volgens de icoontjes op de verpakkingen van de twee verschillende vitaminepillen slikken mannen en vrouwen de vitaminepillen in grote lijnen om dezelfde redenen, namelijk energie en weerstand. Maar daarna verandert er iets. Volgens Centrum zijn de pillen voor mannen vooral bedoeld voor sterke spieren en bij vrouwen voor sterkere botten. En dan komt het: bij mannen zijn de pillen ter verhoging van de ‘concentratie’ en de pillen voor vrouwen zijn vooral voor ‘huid, haren en nagels’.
Pardon? Waarom moeten mannen zich wel beter kunnen concentreren en waarom zijn bij vrouwen de nagels, haar en huid belangrijker? In welke tijd leven we dat het bij vrouwen om het uiterlijk draait en bij mannen om het denkvermogen? Dat was zeventig jaar geleden misschien nog zo, maar die tijd ligt gelukkig ver achter ons.
Schrijfster Hanna Bervoets twitterde een afbeelding van de verpakkingen met daarbij de tekst:
Aparte vitaminepillen voor man en vrouw: omdat zij mooie nagels moet hebben, waar hij moet kunnen nadenken #subtiel”.
Ze kreeg een trits reacties van mede-twitteraars. En die liegen er niet om: de vrouw die mooi moet zijn en de man die het denkwerk moet doen, dat slaat nergens op. Zo zijn we niet meer. Een greep uit de reacties:
Als je door vitaminegebrek niet meer kan denken/concentreren ga je je blijkbaar ineens druk maken over je nagels?”
“Haha dus mannen hebben blijkbaar een pil nodig voor een ‘normale psychologische functie’ #zwakkegeslacht”
“Omdat vrouwen zich ook zonder vitamines wel kunnen concentreren?
Toch maar even bellen met Pfizer dan, de producent van de vitaminepillen, alwaar de woordvoerder zegt:
Wees gerust. Ook vrouwen denken na en ook mannen hechten waarde aan gezonde nagels, haar en huid. En de stoffen daarvoor zitten ook allemaal in beide vitaminepillen. Centrum Women is ook ter ondersteuning van het concentratievermogen en Centrum Men bevat ook zink voor het behoud van een gezonde huid.
Maar waarom dan die tekst op de verpakkingen? Volgens Pfizer omdat dit is wat mensen willen:
Uit eigen onderzoek blijkt dat vrouwen meer waarde hechten aan de conditie van hun haren, huid en nagels en mannen meer aan de concentratie.
Juist, pure marketing dus. Trap er dus niet in mannen en vrouwen. En voor de goede orde, of je nu de mannenversie of de vrouwenversie slikt, van welke vitaminepil ook, in verreweg de meeste gevallen is het slikken van extra vitamines helemaal niet nodig. Als je gezond eet tenminste.

Meer over:

kijk nou
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.