Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Maya de Bij prijst kindersigaretten aan in Greenpeace-campagne

  •  
23-05-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
285 keer bekeken
  •  
majapeuk
De Vlaamse afdeling van Greenpeace heeft een spotje gelanceerd waarin sigaretten voor kinderen worden gepromoot door de geanimeerde publiekslieveling Maja de Bij. De milieuorganisatie verzet zich met het parodiefilmpje tegen campagnes van het mediabedrijf Studio 100, dat met behulp van populaire figuren uit hun kinderprogramma’s (Maja de Bij, Kabouter Plop, K3) merchandise aanprijst die de gezondheid van kinderen kan schaden. Zoals bijvoorbeeld de ‘Plopworst’ (boterhamworst) die volgens Greenpeace te veel zout, te veel suiker, het kankerverwekkende nitriet en veel verzadigde vetzuren bevat.
Sebastien Snoeck van Greenpeace vertelt aan VRT :
Tuurlijk weten we dat er een verschil is tussen roken en ongezond eten. Toch willen we de vraag stellen of we dat zo normaal moeten vinden dat een bedrijf dat zich profileert als ethisch bewust, kinderen aanzet om charcuterie te eten. De Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwde eerder al dat charcuterie kankerverwekkend is. En worst staat tegenwoordig buiten de voedseldriehoek onder de categorie “zo weinig mogelijk”. Diëtisten raden de consumptie ervan af, zeker voor kinderen. Ik verwacht van een bedrijf als Studio 100 dat het me helpt als ouder. Niet dat het me extra moeilijk maakt om mijn kinderen gezond te laten eten.
Studio 100-topman Hans Bourlon wilde niet reageren op de campagne.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.