14

‘Slip tegen verkrachting’ gaat viral

Bizarre crowdfunding campagne haalt tienduizenden dollars op

Een speciaal ontworpen slip die vrouwen zou moeten beschermen tegen verkrachting, krijgt ondanks het dubieuze karakter veel steun online. Er is al meer dan 25.000 dollar opgehaald via crowdfunding om de slip te gaan produceren. De campagne is hoogstwaarschijnlijk een stunt om de discussie over verkrachting op gang te brengen.

ARWEAR from ARWEAR on Vimeo.

Dit is in het kort het verhaal. Twee mensen, die zichzelf Ruth en Yuval noemen en verder anoniem wensen te blijven, zijn op de crowdfundingsite indiegogo een campagne gestart voor AR Wear, waarbij AR staat voor anti-rape.

Het gaat daarbij om een soort hi-tech kuisheidsgordel. De stof zit strak om het lichaam, kan niet stuk gemaakt worden en is afgesloten met een vernuftig codeslotje.

De video die het project moet promoten lijkt zo uit een nachtelijk koop-tvkanaal vandaan geplukt. Vrolijk lachende modellen demonstreren hoe ze in de toekomst nooit meer verkracht gaan worden. De tekst geeft op handige wijze een draai aan alle clichés die er rond discussies over verkrachting gebruikt worden. “Heb je wel eens ’s nachts in je eentje rondgelopen en gewenst dat je je veiliger kon voelen?” luidt de eerste zin. Want ja, vrouwen die ’s nachts de straat op gaan…

Dan sommen de makers op waar het product allemaal voor bedoeld is: een eerste date, uitgaan, joggen in de nacht en reizen naar het buitenland. Onschuldige activiteiten die plots vereisen dat je maatregelen moet nemen. En alsof het om een tampon-reclame gaat wordt een opsomming gegeven van de bescherming die het biedt onder bijzondere omstandigheden, zoals wanneer je dronken bent. Lekker dronken worden, zonder verkracht te worden!

Het meest alarmerend is deze zin uit de toelichting op indiegogo:

Een vrouw die onze lingerie draagt geeft een duidelijk signaal af aan haar mogelijke aanvaller dat ze NIET instemt. Wij geloven dat deze onmiskenbare boodschap een fors aantal verkrachtingen kan voorkomen.

Oftewel: Vrouwen maken niet duidelijk genoeg dat ze niet willen, precies een van de verwijten die slachtoffers vaak te horen krijgen. En daar lijkt het de makers echt om te doen, te ontmaskeren hoe gemakkelijk mensen mee gaan in dit soort gedachtenpatronen.

Een laatste teken dat het geen serieuze campagne is, is het feit dat funders niets ontvangen voor hun inleg. Bij andere producten is dat meestal wel zo. De makers zeggen dat ze het onderwerp te serieus vinden voor cadeautjes. De funders krijgen ook geen slips als ze klaar zijn, omdat nog niet zeker is of het gaat lukken.

De media nemen de aankondiging veelal zonder enige kanttekening over. Zo schrijft Metro zonder een spoor van ironie of scepsis:

Het bedrijf AR Wear heeft een slip ontwikkeld die verkrachtingen uit de wereld zou moeten helpen. Door de speciale skeletstructuur in combinatie met een slotje zouden vrouwen geen slachtoffer meer kunnen worden van seksueel geweld. 

De campagne sluit op 22 november. Daarna zal de aap wel uit de mouw, eh slip, komen.

Geef een reactie

Laatste reacties (14)