4

Sociaal telefoneren, is dat wel zo smart?

Hoe offline gaan loont

Steeds meer en meer leven we ons leven via een 4-inch Retina-display, een scherm waarvan de resolutie fenomenaal is, op een toestel waarop we alles kunnen zien en de wereld binnen handbereik is. Maar waarom zal je je leven bekijken door een scherm of alleen praten met mensen kilometers hiervandaan als je ook om je heen kunt kijken en een praatje kunt maken met een medetreinreiziger.


Naast het vurige optreden van bekende Amerikaanse stand-up comedian Louis CK in The Conan O’Brien show, een SIRE campagne en diverse onderzoeken speelt ook de reclamewereld handig in op de afkeer van het asociale gebruik van de smartphone. Deze week lanceerde Coca-Cola een commercial waarmee ze smartphone-gebruikers op humoristische wijze op de hak nemen. Zo moet een zogenaamde ‘Social Media Guard’ ons weer een kijkje laten nemen in de ‘echte’ wereld. Door een kap op te doen kunnen we niet meer op ons schermpje kijken en genieten we weer van onze familie, onze huisdieren, vrienden en zien we letterlijk het licht door een prachtige zonsondergang.

Deze ‘Guard’ is natuurlijk een oplossing met een knipoog , maar laat wel zien dat de commerciële wereld meegaat in het pleidooi deel te nemen aan de ‘offline’ wereld. Eerder publiceerde NRC-NEXT een artikel over de slaafse verhouding die wij hebben met onze telefoon en gaf handige tips om weer zelf de regie te voeren over je digitale leven.

Maar ook de buitenwereld wordt creatiever. Vooral in het uitgaanscircuit wordt handig ingespeeld op deze behoefte. Zo gaf een restaurant in Los Angeles haar gasten 5% korting bij het inleveren van hun smartphone bij binnenkomst.  Deze actie was zo populair dat zelfs na verloop ervan mensen spontaan hun telefoon inleverden. Ook zijn er al verschillende bars die hun gasten verplichten een rondje te geven na gebruik van de telefoon en vrienden die onderling afspreken de telefoon in de broekzak te houden.

Minder gebruik van smartphone zal ons niet alleen minder asociaal maken, maar volgens onderzoeken ook gezonder en zal zelfs ons seksleven verbeteren.

‘Vooral de moderne technologie is van invloed op het seksleven. Mensen nemen hun tablet en smartphone mee naar de slaapkamer, waar ze volop Facebook en Twitter checken.’
Onderzoeker Cath Mercer van University College in Londen.

Misschien is het dus niet eens zo’n gek idee van Coca-Cola. Hoewel het niet waarschijnlijk is dat we massaal met een rode kap rond gaan lopen houden zij ons wel een spiegel voor. En krijgen we niet alleen zin in een koude, sprankelende versnapering, maar ook in de wereld om ons heen.

Geef een reactie

Laatste reacties (4)