7

Voetbal verbetert de wereld…

Prachtige clips over kansloze kids die dromen van WK ... Maar is het niet wrang om ze te gebruiken als reclame?

Coca-Cola is hoofdsponsor van het WK voetbal in Brazilië. De frisdrankgigant voert een wereldwijd reclame-offensief om dat onder de aandacht te brengen. Tussen de stroom reguliere commercials zit ook een heel bijzonder project met kinderen die opgroeien in de meest troosteloze gebieden.


Caracal in Roemenië was ooit een bloeiend industriegebied waar vanwege de communistische dictatuur vooral vrijheid onbetaalbaar was. Na het ineenstorten van het Oostblok en de opkomst van de vrije markt raakte de stad in verval. In een prachtige video wordt een stel jongens geportretteerd uit Caracal, nu een van de armste gebieden binnen de Europese Unie. We zien Roma-jongens die opgroeien in bittere armoede en andere ellende. De clip opent met het verhaal van een jongen die op zeer jonge leeftijd zijn moeder kwijtraakte. Niemand vertelde hem dat ze dood was.

Bittere armoede betekent vooral een gebrek aan toekomst, aan perspectief. “We weten niet of we morgen eten hebben. We leven van dag tot dag.” Ze lijden daarnaast onder een hardvochtig racisme dat Roma tot tweederangs burgers maakt. “Door te voetballen vergeten we de pijn.” Hun team bestaat al jaren. Ze noemen zichzelf  ‘Brazilianen’ omdat ze die stijl van voetballen bewonderen en praktiseren. Dan, tijdens een potje voetbal op hun trapveldje, arriveert er een wagen van Coca-Cola.

Zeker net zo lastig hebben de meiden in de Palestijnse stad Ramallah het. De conservatieve mannenwereld wil dat ze jong trouwen en zich niet op straat vertonen. Voetbal veranderde dat. Ze worden daardoor ook zelfbewuster en vrijgevochtener. Voor hen staat er meer op het spel dan alleen een doelpunt. “De meisjes zijn veel gemotiveerder dan de jongens die ik train,” zegt de coach. Ook hier komt weer een Coca-Cola wagen aanrijden met een verrassing.

Coca-Cola filmde ook nog jongeren in achterstandsgebieden in Japan en in het Amazone-gebied. De firma zegt te willen tonen dat voetbal de wereld kan verbeteren en hoop kan bieden. Daar hebben ze misschien gelijk in. Er is in ieder geval geen enkele cultuuruiting die zich zo over de hele wereld verspreid heeft als voetbal. Het is een spel met een geheime aantrekkingskracht die niemand lijkt te kunnen ontrafelen. Het is mooi dat Coca-Cola dat in beeld brengt en het leven van deze dromende kids toont als onderdeel van hun ‘Everbody is invited’-campagne. Aan de andere kant voelt het ook wrang. Coca-Cola maakte vorig jaar 9 miljard dollar winst. Hebben ze arme kinderen nodig om hun omzet nog verder op te voeren? Is dit een manier om de problemen aan de orde te stellen of kan het bedrijf beter in stilte wat aan de situatie doen? Het antwoord op die vragen houdt ons nog even bezig.

Geef een reactie

Laatste reacties (7)