7

Vrijwilligers gezocht: ‘Africa will not save itself’, toch?

Makers van Radi-Aid filmpje komen met nieuwe campagne voor Rusty Radio Awards 

Kent u ze nog? Vorig jaar promootten ze de eerste editie van hun awardshow met een filmpje over Radi-Aid, een zogenaamde actie van Afrikaanse jongeren die radiatoren inzamelen voor het koude Noorwegen. Voor de tweede editie van de Rusty Radiator Awards, waarbij ze aandacht vragen voor negatieve stereotypering in armoedebestrijdingscampagnes voor bijvoorbeeld Afrika, maakten ze een persiflage op een bekende TV show. ‘Who wants to be a volunteer?’


We zien een blanke jongedame die ‘zielige’ kinderen in keurige schooluniformen lesgeeft onder een boom, mensen probeert te voeden die net boodschappen hebben gedaan in een winkelcentrum en ondertussen selfies op Facebook plaatst. In de persiflage op spelshow ‘Who wants to be a millionaire’ (in Nederland ‘Lotto Weekend Miljonairs’ met Robert ten Brink) zijn de stereotypes in beide richtingen niet van de lucht.

Voluntourism

Het filmpje verwijst naar de massa (veelal jonge) vrijwilligers die ieder jaar naar Afrikaanse landen trekt om ‘goed werk’ te doen. Ze komen allemaal naar dezelfde, voor rondreizende toeristen aantrekkelijke plaatsen, zodat ze ’s avonds ook samen een biertje kunnen pakken. En ondertussen maar aan hun CV bouwen. Voluntourism, heet dat.

Ook Amnesty lanceerde onlangs een campagne waar gewaarschuwd wordt voor vrijwilligersreizen (lees meer op Joop).

Rusty Radiator Award

De ‘verwarmingscampagne’ Radi-Aid werd meer dan 2,5 miljoen keer bekeken op YouTube. Bij ‘Who wants to be a volunteer’ staat de teller nu al op bijna een half miljoen. De filmpjes werden gemaakt door het Noorse Students’ and Academics’ International Assistance Fund.

De award waar je als hulporganisatie niet voor genomineerd wilt zijn wordt toegekend op …

Bekijk hier de genomineerde campagnes.

Geef een reactie

Laatste reacties (7)