14

Waarom bootvluchtelingen niet vliegen

De EU verschuift verantwoordelijkheid naar commerciële luchtvaartmaatschappijen

De Zweedse professor Hans Rosling legt in het filmpje uit waarom de meeste vluchtelingen ervoor kiezen om met de boot Europa te bereiken in plaats van met het vliegtuig, dat vele malen goedkoper is.


Rosling vergelijkt de prijs van een vliegticket – vanuit Egypte, Libanon of Ethiopië naar Europese landen – met de kosten van een boottocht. De kosten om te vliegen liggen gemiddeld tussen de 300 en 400 euro. Het tarief voor de boot is daarentegen minstens 1000 euro of meer.

Het zou financieel gezien voordeliger zijn om het vliegtuig te pakken in plaats van de gevaarlijke overtocht te maken op een krakkemikkige boot met tientallen anderen. Dus waarom gebeurt het dan toch?

De professor legt uit dat alle vliegtuigmaatschappijen in een Europese richtlijn van 2001 gewaarschuwd worden. Als zij een persoon zonder de juiste documenten toelaten, moeten zij alle kosten – van het terugkeren van die persoon naar het land van herkomst – dekken. 

Wel wordt er in de Europese richtlijn een kanttekening gemaakt. De strenge maatregel zou niet gelden wanneer het gaat om mensen met een vluchtelingenstatus die op basis van de Conventie van Genève vast te stellen zijn.

Hiermee delegeert de Europese Unie de taak om uit te zoeken wie wel of niet vluchteling is aan een commerciële vliegtuigmaatschappij. Het is dan niet verrassend dat de luchtvaartmaatschappijen ervoor kiezen om helemaal niemand zonder visum toe te laten. Het zou immers te veel tijd en moeite kosten om uit te zoeken wie nou daadwerkelijk vluchteling is of niet.

Het is om die reden dat vluchtelingen eieren voor hun geld kiezen en besluiten de gevaarlijke overtocht met de boot te maken waarbij velen – zoals we weten – Europa niet eens redden. 

Het filmpje van Rosling is in april gemaakt maar blijft ook nu – met de huidige vluchtelingenproblematiek – actueel en relevant. 

Geef een reactie

Laatste reacties (14)