12

5 producten genomineerd voor ‘Gouden Windei’

Prijs voor meest misleidende producten

Het televisieprogramma Kassa reikt samen met Foodwatch.nl het Gouden Windei uit, een prijs voor het meest misleidende product.


Vandaag werd in Kassa een shortlist bekend gemaakt van vijf producten. Deze werden geselecteerd door een onafhankelijke jury, bestaande uit Pierre Wind (topkok), Hanneke Groenteman (presentatrice en journaliste) en Frans Kok (hoogleraar voeding en gezondheid). Zij kozen de vijf producten uit een grotere lijst die de afgelopen tijd door Foodwatch onder de loep waren genomen en die in Kassa zijn gepresenteerd. De vijf genomineerde producten zijn:

Danone: Actimel
Actimel behoedt niemand voor een verkoudheid. Dat wil fabrikant Danone miljoenen consumenten wel wijsmaken met advertenties en uitgekiende marketingcampagnes. Als ‘bewijs’ voor de weerstandsverhogende kwaliteiten van zijn yoghurtje zwaait de voedingsgigant met 30 onderzoeken… die bijna allemaal door Danone zelf betaald zijn. Danone overdrijft de werking van de ‘probiotica’ in zijn melkdrankje Actimel, want het doet voor je darmflora niet significant meer dan gewone yoghurt. Uniek is de werking van Actimel dus ook al niet, terwijl het bijna tien keer zo duur is als yoghurt! Het grootste verschil tussen Actimel en yoghurt is de uitgekookte marketing.
Quote van jury-lid Pierre Wind: “Waarom mag dit product al jaren zo verkocht worden als de claim nog altijd niet bewezen is? Dat vind ik echt onbegrijpelijk. Danone lacht zich rot natuurlijk met zoveel verdiensten. Ik vraag me af of je nu ook je geld kan terugvragen nu blijkt dat het niet werkt.”


Adelholzener: Active O2 Orange Lemon
Het sportdrankje Active O2 zou goed zijn voor de sportprestaties, de gezondheid bevorderen en zelfs veroudering tegengaan, omdat er extra toegevoegde zuurstof in zit. Een pure verkooptruc, want het menselijk lichaam krijgt zuurstof binnen via de longen, niet via de slokdarm. Per liter bevat het drankje behalve extra zuurstof (0,005 procent) die er zó weer uit verdwijnt, ook nog 41 gram suiker plus de nodige smaakstoffen. Bovendien zijn de gezondheidsclaims slechts gebaseerd op één onderzoek, betaald door… Adelholzener. Een lachertje, volgens andere wetenschappers. Active O2 is niet meer en niet minder dan een frisdrankje met wat suiker en een smaakje.
Quote van jury-lid Frans Kok: “Dit is heel ernstig en kan echt niet; het suikergehalte en de gezondheidsclaim met betrekking tot de zuurstof. Dit zou bij wet verboden moeten worden. Je moet gewoon kraanwater drinken, dat is hier het allerbeste water, beter dan flesjes mineraal- en bronwater.”

Unilever: Knorr Vie Sinaasappel-Wortel-Banaan
‘Elk flesje bevat 50% van de dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit die […] wordt aanbevolen’, beweert Unilever over zijn Knorr Vie. Onzin! Het sapje is inderdaad (ooit) gemaakt van 200 gram groenten en fruit. Maar de ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid’ geldt voor verse groenten en fruit – en hooguit een vijfde daarvan mag sap zijn. Unilevers suggestie dat je met twee ‘shots’ Knorr Vie lekker snel klaar bent, is dus een bewust gecreëerde illusie. In Denemarken is de claim door een rechter zelfs als onterecht beoordeeld, waarna Unilever haar product van de markt haalde. Knorr Vie is een van de vele producten die de voedselindustrie ons aansmeert als vervanger van echt gezond voedsel.
Quote van jury-lid Hanneke Groenteman: “Je bent toch gestoord als je echt denkt dat dit 50% van verse groente en fruit vervangt?”
Reactie Frans Kok en Pierre Wind: “Helaas geloven veel mensen dat wel degelijk.”

FrieslandCampina: Mona Yoki Drink Aardbei
Op de verpakking van Mona Yoki Drink prijkt een grote aardbei, die de indruk geeft dat aardbei een significant bestanddeel is van deze drinkyoghurt. Maar volgens de kleine lettertjes op het etiket achterop bevat het drankje slechts 0,6 procent aardbeiensap. Mona promoot dit product als een ‘gezonde yogurt drink met puur vruchtensap en 0% vet’. Ondertussen bevat elk literpak Mona Yoki Drink Aardbei evenveel suiker als een literfles cola. Yoghurt met zo weinig aardbeien smáákt natuurlijk ook niet naar aardbei, daarom heeft Mona smaakaroma toegevoegd. De mooie roze kleur komt ook al niet van aardbeien, maar van 0,4 procent sap van de roodkleurende Aroniabes. Oftewel, de gezondheidsclaim van Mona’s Yoki Drink Aardbei is volstrekt onterecht.
Quote van jury-lid Hanneke Groenteman: “Dit is veel te zoet, en echt niet lekker. Het is een zogenaamde troostdrank: dik en zoet, waarmee het aan de babyfles doet denken. Kwalijk dat er zoveel suiker in zit.”

Heineken: Sourcy Vitamin Water Fit Appel Golden Kiwi
Vitamin Water Fit Apple Kiwi doet alsof het fit makend, functioneel mineraalwater is. Wat het dure drankje naast de toegevoegde vitamine C bevat, zijn vooral veel aroma’s, suiker, citroenzuur en kleurstof. Net als alle andere doodgewone frisdranken. Daarom zou niemand Vitamin Water als water moeten beschouwen, terwijl de marketing van fabrikant Heineken daar overduidelijk op mikt. Het ‘Ik Kies Bewust’-logo is ook op dit product terug te vinden. Echter, een flesje van een halve liter Vitamin Water bevat, ondanks de claim dat het mid-calorisch is, toch nog 23,5 gram suiker: bijna acht suikerklontjes. In plaats van vruchtensap is er kiwi- en appelaroma toegevoegd. Oftewel, dit drankje is gewoon een prijzige frisdrank, verkocht met een hoop blabla.
Quote van jury-lid Frans Kok: “Dit is echt een slecht product en kan wat mij betreft niet: zowel de suiker, de toegevoegde vitamines als het ‘Ik kies bewust’-logo.”

Op 22 mei zal het Gouden Windei in Kassa worden uitgereikt. U kunt hier stemmen.

Geef een reactie

Laatste reacties (12)