Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Light frisdrank maakt dun volgens dik gesponsord rapport

  •  
19-01-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
87 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-01-19-om-13.07.39
Een recent wetenschappelijk onderzoek dat suggereert dat light frisdanken mogelijk beter helpen met gewichtsverlies dan water, blijkt gefinancierd te zijn door een organisatie waarin onder meer Coca-Cola en PepsiCo zijn vertegenwoordigd. Dat meldt The Independent.
Het onderzoek naar de voordelen van light drankjes werd geleid door Peter Rogers, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Bristol en werd gepubliceerd in the International Journal of Obesity.
De resultaten werden ondersteund door onderzoeksinstituut ILSI Europe, waarvan Coca-Cola en PepsiCo de grote geldschieters zijn. Vertegenwoordigers van de twee frisdrankgiganten nemen belangrijke posities in binnen de taakgroep die zich bezig houdt met onderzoek naar eetgewoontes en energiebalans.
Het rapport werd in november vorig jaar gepresenteerd en stond in schril contrast met onafhankelijke onderzoeken die light frisdranken juist in verband brachten met gewichtstoename. Ook heeft de universiteit van Bristol in het rapport achterwege gelaten te vermelden op basis van welke cijfers men tot het resultaat is gekomen. Zo blijkt nu dat er ruim 5.500 onderzoeksrapporten zijn bestudeerd over de verhoudingen light frisdrank tot water, maar dat slechts drie daarvan zijn gebruikt voor het eigen rapport. Van die drie waren er twee waaruit bleek dat er nauwelijks verschil was tussen light drankjes en water en één die van water het minder gezonder alternatief maakte.
Cardioloog Dr. Aseem Malhotra van het Britse National Obesity Forum zegt:
"‘Alleen al de suggestie dat light frisdrank gezonder is dan water is lachwekkende en onwetenschappelijke onzin. Als je gedegen wetenschappelijk onderzoek wil, dan kan je niet toestaan dat het gesponsord wordt door bedrijven.’"
De universiteit van Bristol heeft in een reactie laten weten nog altijd volledig achter de resultaten te staan. Volgens een woordvoerder betekent de publicatie in een wetenschappelijk blad dat aan alle onderzoekseisen is voldaan en het resultaat derhalve legitiem is. Ook laat de universiteit weten dat het onderzoek niet uitsluitend door frisdrankfabrikanten is gefinancierd, maar dat ook de EU en de Britse nationale gezondheidszorg NHS medesponsoren zijn.
Suikerheffing Dat de NHS zich aan dit onderzoek heeft verbonden, kan te maken hebben met hun nieuwe ‘strijd tegen suiker’. Het hoofd van de nationale gezondheidszorg Simon Stevens heeft laten weten dat Britse openbare ziekenhuizen voortaan een heffing zullen leggen op voedsel en snacks die veel suiker bevatten. Hiermee wil de NHS de ‘nationale suikerverslaving’ terugdringen en zo de gezondheid bevorderen. Stevens wil ook dat de regering strengere maatregelen neemt om ernstig overgewicht te bestrijden. Als het aan hem ligt wordt het voedselbedrijven voortaan verboden suiker in hun producten te verwerken.
De NHS is de eerste publieke organisatie die een suikertaks invoert. Met de heffing hoopt de organisatie enerzijds dat in elk geval de eigen medewerkers gezonder worden, maar anderzijds ook dat er jaarlijks 26 tot 53 miljoen euro extra in het laatje komt. Die inkomsten zijn voor de NHS hard nodig, nu steeds meer Britten lijden aan ernstig overgewicht en bijbehorende problemen als type2-diabetes. Gezondheidsproblemen als gevolg van slechte voeding is in Groot-Brittannië inmiddels roken voorbij gegaan als doodsoorzaak nummer 1.
Bron: 1 | 2 Cc-foto
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.