Laatste update 15:57
5

Hitler in de strijd tegen astma

De Noorse hart- en longstichting LHL zet teddyberen in om ouders bewust te maken van de gevaren in de slaapkamers van hun kinderen. Teddyberen die lijken op Hitler, Gadaffi en Kim Jong-il.

Teddyberen zijn natuurlijk enorm knuffelbaar, maar zou het kunnen zijn dat ze ook een gezondheidsrisico voor kinderen zijn? Wel volgens de LHL. De stichting richt zich met een nieuwe campagne op het toenemende aantal Noorse kinderen met astma en allergieën en wil laten zien dat teddyberen een enorm stofnest kunnen zijn.

Maar, zo moet LHL gedacht hebben, hoe kunnen we dat gevaar nu het best duidelijk maken? Reclamebureau Kitchen had het antwoord: teddyberen uitgedost als enkele van de meest gevreesde dictators uit de geschiedenis.

1453810520_Teddy-Bear-gaddafi

‘Door ons te richten op de kinderslaapkamers, willen we het probleem van astma en allergieën al de kop indrukken voor het zich überhaupt ontwikkelt. Deze campagne laat zien hoe gevaarlijk knuffels zijn wanneer ze niet regelmatig worden gewassen,’ aldus een van de bedenkers van de campagne.

Een woordvoerder van het reclamebureau liet weten dat er nog een reden was voor deze wel heel extreme aanpak:

‘Door een simpel, heldere boodschap te combineren met een gedurfd idee, hebben we LHL veranderd van een stichting waar nauwelijks iemand aan denkt, in een organisatie waar iedereen over praat. En daar komt nog bij dat mensen nu weten dat ze hun teddyberen in de was moeten stoppen.’
1453810499_Teddy-Bear-kimjongil

Niet iedereen is even gelukkig met de campagne. Volgens de Noorse Joodse gemeenschap Det Mosaiske Trossamfund zorgt het uitbeelden van Hitler als teddybeer ervoor dat zijn imago wordt afgezwakt.

‘Hitler was een massamoordenaar en hij verdient deze vorm van aandacht niet,’ aldus een woordvoerder. ‘Ik maak me zorgen dat Hitler als minder gevaarlijk wordt gezien als hij op deze manier wordt neergezet.

De Noorse socioloog Trond Blindheim is het daarmee eens. Volgens hem is het uitbeelden van Hitler en Gadaffi als teddyberen ‘zo absurd en morbide als maar mogelijk is’, maar volgens hem is juist daarom de campagne zo’n enorm succes.

Bron: The Local

Geef een reactie

Laatste reacties (5)