Actie: Verbied reclame voor ongezonde kindervoeding
• 25-02-2013
• leestijd 1 minuten
Foodwatch wil 40.000 handtekeningen ophalen om verbod in parlement aan de orde te stellen
Kinderen vallen steeds meer ten prooi aan marketing voor ongezond en calorierijk voedsel. Mede daardoor is overgewicht onder kinderen een steeds groter probleem. De consumentenorganisatie Foodwatch pleit daarom voor een verbod op dergelijke reclamepraktijken.
Overgewicht is in Nederland én wereldwijd een groeiend probleem. Een belangrijke oorzaak is het ongezonde, calorierijke voedsel dat op steeds grotere schaal en steeds indringender wordt aangeboden. Kinderen zijn in de afgelopen decennia uitgegroeid tot een zeer belangrijke doelgroep voor voedselfabrikanten. Speciale kindermarketeers volgen kinderen online, scannen hun gedrag, schakelen psychologen in en stellen zo gedetailleerd mogelijke, persoonlijke kindprofielen samen.
Uit een door Foodwatch opgesteld rapport blijkt dat de industrie weigert verantwoordelijkheid te nemen voor de gevolgen:
Fabrikanten van calorierijke frisdranken die scholen betalen om een automaat te mogen plaatsen, voedselmultinationals die kinderdagverblijven met hun producten bestoken… het moet allemaal mogen. Maar zodra het gaat over overgewicht, wijst de industrie met een beschuldigende vinger naar de ouders en de kinderen zelf.
Video: Nieuwsuur, maart 2012