5

Adverteerders konden via Facebook jodenhaat verspreiden

Nazipropaganda verkopen? Een neonazi demonstratie organiseren? Facebook wil je graag helpen om jouw doelgroep te vinden! Tot pro-publica vorige week de zaak onder de aandacht bracht bij het sociale netwerk, kon iedereen zijn boodschap zonder enige moeite onder de aandacht brengen van zo’n 2.300 mensen die aangegeven hebben dat ze interesse hebben in de onderwerpen ‘Jodenhater’, ‘Hoe je joden verbrand’, en ‘De geschiedenis van “waarom Joden de wereld bederven’’. Ook de categorie ‘Hitler deed niets verkeerd’ kon gewoon worden gebruikt.

Om te testen of dit daadwerkelijk klopte, betaalde ProPublica 30 dollar aan een advertentie aan deze groepen. Facebook keurde de advertentie binnen vijftien minuten goed.

Nadat de journalisten van ProPublica contact opnamen met Facebook, verwijderde de organisatie de verschrikkelijke antisemitische categorieën. Deze worden niet door mensen gecreëerd, maar door algoritmen. Facebook beloofde op zoek te gaan naar manieren om het probleem op te lossen.

Het advertentiebeleid van de social media gigant staat in de spotlight sinds afgelopen week duidelijk werd dat er tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen zeker 100.000 dollar aan advertenties geplaatst werden door Russische nepaccounts.

Er bestaat een lange traditie bij tech bedrijven om vooral te beargumenteren dat het niet hun rol is om het internet te censureren. Maar gelukkig gaat voor Facebook jodenhaat te ver. Sinds de terreuraanslag bij de gewelddadige extreemrechtse demonstratie in Charlottesville, inclusief mensen die zichzelf beschreven als Nazi’s, hebben Facebook en veel andere tech bedrijven beloofd om de verspreiding van haat binnen hun platformen beter te monitoren.

Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, schreef toen dat ‘er geen plaats voor haat is in onze gemeenschat’ en beloofde haatposts en bedreigingen beter in de gaten te houden op Facebook: ‘Het is een schande dat het nog steeds nodig is om te zeggen dat neo-Nazi’s en witte suprematisten slecht zijn – alsof dit op de een of andere manier niet overduidelijk is’

Foto: cc Hamza Butt

Pro Publica: Facebook Enabled Advertisers to Reach ‘Jew Haters’

Geef een reactie

Laatste reacties (5)