'We zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet'
Albert Heijn schrapt Zwarte Piet uit de communicatie rond Sinterklaas, dat meldt supermarktpublicatie Distrifood. Wel zal per winkel besloten worden of kinderen zwart geschminkt mogen worden en of Zwart Piet langs zal komen.
De winkelketen probeert op deze manier rekening te houden met het bestaande sentiment in de samenleving. Ahold-woordvoerder Lukas Burgering laat weten :
We hebben er lang en goed over nagedacht en zijn tot de conclusie gekomen dat Albert Heijn niet doof moet zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo’n discussie.”
Zwarte Piet zal geen rol spelen in de tv-commercials, maar snoepgoed met afbeeldingen van Zwarte Piet blijft wel bestaan. Eerder deed HEMA al verpakkingsmateriaal met Zwarte Piet erop in de ban.