5

Albert Heijn ‘guacamole’-dip wint Kletsmajoor Award

Prijs van de Consumentenbond voor grootste marketingsmoes gaat naar de guacamole-dip waar geen avocado in zit

De ‘guacamole’-dip van de Albert Heijn heeft de Kletsmajoor Award van de Consumentenbond gewonnen. De prijs wordt uitgereikt aan de winnaar met de grootste marketingsmoes. Meer dan 7000 mensen stemden op de guacamole-dip, die in feite niet meer dan 0,7 procent avocadopoeder bevat. Na de nominatie voor de prijs maakte Albert Heijn overigens al bekend de dip uit de schappen te zullen halen en te vervangen voor een nieuw product.

De tweede plaats gaat naar het sapje Healthy People. Hoewel op de verpakking met grote letters ‘blauwe bosbes en framboos’ staat, is het hoofdbestanddeel druivensap. Het drankje bestaat voor maar liefst 84 procent uit druivensap. De derde plaats gaat naar Rivella. Hoewel de frisdrank claimt dat het drankje ‘met natuurlijke ingrediënten’ is gemaakt, zitten er drie synthetische zoetstoffen in.

De Consumentenbond is tevreden met de campagne, maar kondigt aan nog verder te zullen gaan. Bart Combée, directeur Consumentenbond:

Met de campagne Kletsplaatjes willen we een einde maken aan alle flauwe marketingtrucs van fabrikanten en dit heeft al tot mooie resultaten geleid. Meerdere fabrikanten hebben hun product aangepast dankzij de massale steun van consumenten via social media en hun stemmen op het ‘Kletsplaatje van de Maand’ en de ‘Kletsmajoor’ smoezenverkiezing.”

Sommige fabrikanten geven ruiterlijk toe dat de campagne Kletsplaatjes de reden is om hun product aan te passen, andere fabrikanten zeggen dat ze dit ‘toch al van plan waren’. Helaas zijn er ook notoire weigeraars, zoals Healthy People, Brinta Wake Up!, Fred & Ed smaakwater en Robinsons Fruit Shoot. Combée: “Het lijkt soms dweilen met de kraan open.”

Geef een reactie

Laatste reacties (5)