5

Albert Heijn, Liga en Knorr liegen over eten

Foodwatch tikt fabrikanten van leugenachtige voedselverpakkingen op de vingers met 'Gouden Windei'-trofee

Voedselorganisatie Foodwatch onderzoekt claims op voedselverpakkingen en reikt ieder jaar het ‘Gouden Windei’ uit aan de fabrikant van het meest ‘misleidende’ product. Hieronder de genomineerden voor 2014:


Knorr Boeren Groente soep van Unilever: Wordt aangeboden met clean label: ‘zonder toegevoegde smaakversterkers’, maar bevat gistextract. Wettelijk gezien is dat geen smaakversterker, maar in de praktijk wel. Het bevat namelijk veel glutamaat.

Ambacht Rundervink van Albert Heijn: Dit product is een belediging voor slagers. Het is met water ingespoten en bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. Toch noemt Albert Heijn het product ‘ambachtelijk’ en beweert dat het ‘volgens oud-hollands slagersrecept’ is gemaakt.

BelVita Breakfast Meergranen van Liga: Gepresenteerd als het ideale ontbijt wat ‘energie geeft voor de hele ochtend’. In werkelijkheid is het een zoetigheid met 22% suiker. Dat is meer dan in een Digestive koekje of Mariakaakje van Verkade zit.

Surinaamse Roti’s van Rosita’s: Deze zogenaamd ‘authentieke Surinaamse Roti’s’ komen uit een Nederlandse tortillafabriek. Ze hebben dan ook een compleet andere structuur en bite dan het origineel en hebben niets met Suriname te maken.

Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola: Dit kinderdrankje bestaat uit slechts 12% vruchtensap uit concentraat en bevat bijna net zoveel suiker als Coca Cola. Ouders worden misleid met de tekst: ‘drank met vruchtensappen en bronwater’. 

Geef een reactie

Laatste reacties (5)