Alcoholbranche wil af van 'zuipprogramma's'
• 31-07-2013
• leestijd 2 minuten
Branche adverteert nog wel rondom 'zuipprogramma's' als Oh oh, Cherso. Hypocriet?
De alcoholbranche in Nederland vindt dat tv-programma’s waarin jongeren zich volgieten met drank een halt moet worden toegeroepen. De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) roept RTL op om te stoppen met ‘Oh oh, Cherso’. Hierin worden jongeren gevolgd in terwijl ze zich op vakantie in het buitenland klem zuipen.
Bekijk de video in andere formaten. Volgens STIVA leren jongeren van programma’s als Oh oh, Cherso dat heel veel alcohol drinken de norm is. De organisatie wil juist dat jongeren op een verantwoorde manier met alcohol omgaan, schrijft de
Volkskrant.
Peter de Wolf, directeur van STIVA, begrijpt dat het ‘vreemd’ over kan komen dat juist de alcoholbranche met deze oproep komt:
De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken. Ook RTL hoort bij de Nederlandse samenleving en zou zich moeten realiseren dat zij invulling moeten geven aan een maatschappelijke verantwoordelijkheid rond het thema ‘alcohol en jongeren’.
Volgens de directeur van STIVA bestaat de kans dat de alcoholbranche er vanaf 1 januari voor kiest om niet meer te adverteren rond televisieprogramma’s zoals Oh Oh Cherso, aldus de Volkskrant.
De discussie overigens niet nieuw. Het Nederlands instituut voor alcoholbeleid STAP trok aan de bel nog voor Oh oh, Cherso van start ging. In de video vraagt het NCRV-programma Altijd Wat of jongeren inderdaad meer gaan drinken door dit soort programma’s.