Alcoholvrij bier steeds populairder in Nederland
• 13-04-2019
• leestijd 1 minuten
Vorig jaar steeg de verkoop van alcoholvrij bier met liefst 32 procent. Hiermee wordt een al jaren geleden ingezette trend nog eens onderstreept. Dit meldt
Nederlandse Brouwers , een branchevereniging. Een op de twintig bieren die worden verkocht is nu al alcoholvrij. In de afgelopen 9 jaar is de verkoop van zogenaamd 0,0-bier vervijfvoudigd. “We zien een ongekende versnelling,” zegt Cees-Jan Adema namens de Nederlandse Brouwers
tegen de NOS. Door de groei vormt alcoholvrij bier nu 5 procent van de totale Nederlandse biermarkt.
Alcoholvrij bier heeft een lange weg afgelegd sinds het door Heineken geïntroduceerde Buckler door cabaretier Youp van ’t Hek met de grond werd gelijk gemaakt. In de jaren die volgden braken bierbrouwers het hoofd over bier zonder alcohol dat qua smaak niet onderdoet voor gewoon bier.
Nieuwe methodes tijdens de gisting, vacuümdestillatie en andere aanpassing zorgden voor een verbetering van de smaak. Daarnaast werkt de gezondheidstrend die al een tijdje gaande is nogal mee. Waar bedrijven als McDonald’s ook mee moeten met de drang naar een gezondere levensstijl onder consumenten, kunnen bierbrouwers daar niet bij achter blijven.
Uitdagingen om een week, een maand of langer geen alcohol te drinken zijn hier ook een voorbeeld van.