38

‘Aldi wil zelfs niet aan de flopkip’

Wakker Dier begint televisiecampagne tegen Aldi ... Supermarkten stappen af van plofkip, maar alternatieve 'flopkip' is bijna net zo slecht voor de dieren

Wakker Dier start vandaag een tv-campagne tegen supermarkt Aldi omdat zij van de grote supermarkten het meest achterblijft bij de afgesproken vervanging van de plofkip. De campagne volgt op een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In dit onderzoek concludeert ACM dat de afspraken van meerdere supermarkten over vervanging van de plofkip voor de ‘Kip van Morgen’ al niet diervriendelijk genoeg zijn, maar Aldi wil zelfs niet overstappen op deze variant.

De nieuwe ‘Kip van Morgen’ wordt nog steeds met 19 andere kippen op een vierkante meter in een potdichte stal gepropt, tegenover 21 andere kippen bij de plofkip, aldus Wakker Dier.

De stichting spreekt daarom van een flopkip. Deze kip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, haar leefruimte is vergroot met een stukje ter grootte van een smartphone en ze krijgen een handje stro.

Wakker Dier gaat individuele supermarkten onder druk zetten om op een diervriendelijker product over te stappen, te beginnen bij prijsvechter Aldi. De stichting zendt vanaf zaterdag reclamespots uit op de publieke zenders.

Cc-foto: ripperda

Geef een reactie

Laatste reacties (38)