55

Altijd weer hetzelfde liedje

Commercie maakt dat popmuziek steeds eentoniger en harder wordt

Muziek is de afgelopen decennia homogener en luider geworden. Dat blijkt uit onderzoek van Joan Serrà van de Artificial Intelligence Research Institute.

In zijn onderzoek analyseerde hij 500.000 nummers die tussen 1955 en 2010 zijn uitgebracht. Serrà lette daarbij op de toonhoogte, klankkleur en volume en concludeerde dat het huidige muziekaanbod steunt op dezelfde akkoorden als de muziek van de jaren 50. Er is daarbij een vast patroon te herkennen van melodieën die gecomponeerd zijn uit de tien meest populaire akkoorden.

Ook in de geschreven teksten vond onderzoeker Serrà een rode draad. Hij kwam erachter dat het meest voorkomende woord twee keer vaker voorkomt dan het tweede meest voorkomende woord. Het tweede meest voorkomende woord komt drie keer vaker voor dan het derde meest voorkomende woord, etc. Een linguïstische wetmatigheid die ook wel wordt aangeduid als de Wet van Zipf. 

Bovendien is in sommige gevallen het volume van de muziek wel tot 9 decibel gestegen. Volgens Serrà is dat te verklaren vanwege een ‘loudness race.’ Een race waarin partijen – met minder variatie, en luidere muziek – vechten om de aandacht van de luisteraar.

The Economist: Same old song

cc-foto: steffthesheep 

Geef een reactie

Laatste reacties (55)