48

Amsterdam wil van dikmakende kindermarketing af

Hoofdstad is eerste gemeente die zich aansluit bij de Alliantie Stop Kindermarketing in strijd tegen reclames voor ongezond eten en drinken

Reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen moet serieus bestreden worden. Dat vindt de gemeente Amsterdam die zich daarom heeft aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing.

De Alliantie Stop Kindermarketing strijdt tegen marketing gericht op kinderen en vindt dat er alleen maar reclame gemaakt mag worden voor kinderen als het om voedingsmiddelen gaat met een positief effect op de gezondheid, schrijft het Parool donderdag. Het gebruik van kinderidolen zoals K3 en Kabouter Plop bij prijsvragen en spaaracties mogen volgens de organisatie alleen nog worden ingezet voor gezonde producten, niet voor zoet, zout of vet voedsel.

Amsterdam heeft zich nu bij de Alliantie aangesloten als eerste gemeente in Nederland. De hoofdstad wil dat de voedingsindustrie meer verantwoordelijkheid neemt in de strijd tegen overgewicht, een probleem waar een op de vijf kinderen in Amsterdam mee kampt. Volgens wethouder Eric van der Burg van Zorg is zelfregulering van de voedselindustrie niet genoeg. Hij plet voor strengere wettelijke maatregelen. Van der Burg zegt in het Parool:

De industrie maakt nog te veel gebruik van de kwetsbaarheid van kinderen, met grote gevolgen voor hun gezondheid.

De voedingsindustrie denkt daar anders over. Volgens de directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie werkt de zelfregulering prima. Hij vindt dat kinderen prima in staat zijn verschil te zien tussen wat reclame is en wat gewone televisie:

Je moet kinderen ook wegwijs maken in de maatschappij, zodat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen als zelfstandige consumenten. De stap van de gemeente heeft een hoge symboolwaarde, maar een uiterst lage effectiviteit.

Lees het artikel in het Parool van donderdag.

Bekijk ook de uitzending van Lubach over kindermarketing:
cc foto: Kim Stromstad

Geef een reactie

Laatste reacties (48)