Laatste update 14:50
14

Amsterdamse kerk bedreigd met aanslag wegens kunstwerk

Een bijeenkomst over een nieuw kunstwerk in de Amsterdamse Oude Kerk moet beveiligd worden, nadat onbekenden hebben gedreigd met een aanslag, meldt het Parool. Tijdens de bijeenkomst zal directeur Jacqueline Grandjean uitleg geven over het kunstwerk, dat bestaat uit een rood in glas in lood uitgevoerd raam. Het gaat om een werk van de Italiaan Giorgio Andreotta Calò (1979).

Het rode raam verwijst naar de Beeldenstorm van 1566 toen protestanten de kerk met geweld afpakten van de katholieken en het interieur verwoestten. De Oude Kerk schrijft in een uitleg:

De Oude Kerk (1306) staat midden in het bruisende en hectische Wallengebied dat met haar nauwe straatjes, enormebedrijvigheid en grote toeristenstromen een bijna beklemmend effect op je heeft. Eenmaal binnen in de kerk, waan je je in een oase van rust, ruimte en geschiedenis. Opvallend zijn de monumentale glasvensters. In de Middeleeuwen werden deze vensters voorzien van gebrandschilderd glas, waardoor het licht in talloze kleurvariaties naar binnen viel. Tijdens de Beeldenstorm van 1566 werden de meeste gebrandschilderde ramen in de Oude Kerk vernield. De Calvinisten gaven de voorkeur aan een sobere geloofsbeleving. Voor warme gevoelens was geen plaats. De kleur rood verdween grotendeels. De nieuwe glasvensters in blauwe, grijze of groene tinten hulden het interieur in een koud licht en doen dit tot op de dag van vandaag. Het werk van Giorgio Andreotta Calò creëert een nieuw inzicht in deze geschiedenis.

Calò plaatste, als onderdeel van een tentoonstelling, een groot rood raam in de kerk waardoor het interieur overdag in een rode gloed is gehuld, een verwijzing naar de geschiedenis en godsdienstoorlog. ’s Avonds als er licht brandt in de kerk werpen de ramen juist rood licht naar buiten, wat aansluit op de rosse buurt waar de kerk in staat. Een voorwaarde voor de verlening van subsidie aan de tentoonstelling was dat een van de werken permanent in de kerk zou achterblijven. Dat is het rode raam geworden.

Enkele Amsterdammers reageerden witheet op de komst van het rode raam. De Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) spande een kort geding aan om het raam weg te laten halen maar verloor dat. Het Parool schrijft:

In de maanden die voorafgingen aan de plaatsing van het raam is veel rumoer geweest. Dieptepunt waren dreigementen aan het adres van een medewerker van de kerk. Zij werd in augustus, voorgaand aan het kort geding tegen de plaatsing van het raam, anoniem gebeld en ontving meerdere anonieme sms’jes waarin gedreigd werd explosieven te plaatsen mocht het rode raam er komen.”In één smsje stond dat het explosief al zou zijn geplaatst,” zegt een woordvoerder van de kerk. De medewerker heeft aangifte gedaan.

Giorgio Andreotta Calò is een spraakmakende kunstenaar die op de Biënnale van Venetië in 2017 de show stal met zijn installatie ‘Het Einde van de Wereld’. In een loods had hij op een geconstrueerde zolder een enorm vloeistofreservoir geïnstalleerd. Door kunstig gebruik van licht en een doodse stilte kregen de bezoekers het idee dat ze in een onwerkelijke wereld staarden.

cc-foto: Erik de Haan

Geef een reactie

Laatste reacties (14)