16

AnsaldoBreda schrijft open brief aan reiziger

Topman treinenbouwer: Fyra kan snel weer rijden... Oproep aan NS om weer samen te werken... NS niet onder de indruk...

In de soap rond de Fyra wordt nu ook de treinreiziger betrokken. In een open brief in de ochtendbladen richt directeur Maurizio Manfellotto van treinenbouwer AnsaldoBreda zich rechtstreeks tot de Nederlandse reizigers in een poging zijn blazoen op te poetsen.

In dit gevecht gaat het allang niet meer alleen om een trein met gebreken, maar staat het imago van twee grote bedrijven op het spel. En in Nederland zijn de Italianen de gebeten hond. Met de open brief probeert AnsaldoBreda het beeld te kantelen. Manfellotto begint de brief als volgt:

Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden. Hoe kan dat?”

Over het antwoord steggelen AnsaldoBreda en de de NS al maanden. De NS vindt dat de Italianen een wanproduct hebben afgeleverd, maar volgens de treinenbouwer heeft de NS alle ellende aan zichzelf te wijten. In de woorden van Manfellotto: 

AnsaldoBreda, waarvan ik de eer heb CEO te zijn, is op geen enkele wijze verantwoordelijk voor dit ongemak. Dat is inmiddels duidelijk geworden. Ik verzeker u dat het mogelijk is binnen korte tijd de Fyra in dienst te nemen. Dus inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in januari dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS.”

AnsaldoBreda roept de NS op om weer samen te werken. Dan kan de trein over een half jaar weer rijden. Maar de NS is niet onder de indruk van het charme-offensief van de Italianen. Een NS-woordvoerder reageert in de Telegraaf:

“Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in 6 maanden iets te kunnen wat de afgelopen 8 maanden niet is gelukt. AnsaldoBreda heeft ons bovendien laten weten snel een bodemprocedure te beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. Dat kost zeker 1 of 2 jaar en als het komt tot een hoger beroep of cassatie zijn we zo 7 jaar verder.”

AnsaldoBreda presenteerde onlangs een nieuwe versie van de hogesnelheidstrein. De vernieuwde versie is aan de onderkant voorzien van sneeuwschuivers, zodat de trein ook in de sneeuw op hoge snelheid kan rijden.
Manfellotto:

Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.”

Of de reiziger Manfellotto gelooft, is natuurlijk maar de vraag. Maar de vraag is ook of de NS kan achterblijven en zich nu ook rechtstreeks tot de reiziger gaat richten met tekst en uitleg over de Fyra-blamage.

Geef een reactie

Laatste reacties (16)