44

ANWB: Eurlings vliegt uit de bocht

Bond wil verantwoordelijkheid niet dragen ... 'minister gevraagd standpunt recht te zetten' ... peiling uiterst fraudegevoelig ... Maurice de Hond bekritiseert peiling ... Trouw: 'kan deze minister nog wel aanblijven?' ... Eurlings 'nogal verrast' over commotie

Het standpunt van minister van Verkeer & Waterstaat dat de uitslag van een online peiling door de ANWB beslissend is voor de invoering van het rekeningrijden, oogst een storm van kritiek. Ook de ANWB zelf is ongelukkig met de suggestie.

ANWB-directeur Guido van Woerkom zegt in de Volkskrant onomwonden:

 ‘Ik vind het een uitglijder van de minister. Het is heel goed dat de minister aan een groot draagvlak hecht en ons een grote rol toekent. Maar hij dicht de ANWB nu een verantwoordelijkheid toe die ons gewoon niet past, wij dragen geen politieke eindverantwoordelijkheid. Ik heb Eurlings gevraagd of hij dit wil rechtzetten.’

Volgens het Reformatorisch Dagblad heeft Eurlings met zijn suggestie de PvdA, net als coalitiegenoot ChristenUnie voorstander van de peiling, een hak willen zetten uit wraak voor de reactie van de sociaal-democraten op het Irak-rapport. Bovendien zou de minister het door het parlement gewenste rekeningrijden willen tegenhouden. Eurlings traineerde als Kamerlid al de invoering van systemen om het autorijden te reguleren, constateert de krant.

Als Kamerlid slaagde Eurlings er al in om hoogstpersoonlijk de tolpoortjes van toenmalig verkeersminister Netelenbos dusdanig zwart te maken dat ze er nooit zijn gekomen.
Als verantwoordelijk minister voor de invoering van de kilometerheffing slaagde hij er vorig jaar in om forse vertraging te bewerkstelligen. De regeringspartijen hadden met elkaar afgesproken nog voor de volgende Kamerverkiezingen een eerste, betekenisvolle stap naar invoering te zetten.
Met een beroep op „vereiste zorgvuldigheid” heeft Eurlings de invoering over de verkiezingen heen kunnen tillen. Als de VVD –fel tegen de kilometerheffing– dan in het kabinet komt, zal de kilometerbeprijzing er waarschijnlijk niet doorkomen.

Trouw noemt Eurlings een ‘politieke slapjanus’:

De kernvraag is daarom deze: kan deze minister nog wel aanblijven, nu hij de verantwoordelijkheid voor de kilometerheffing zo opzichtig van zich afschuift? Hij meent die verantwoordelijkheid te kunnen afschuiven op de ANWB, omdat de top van deze vereniging het nu voorgestelde systeem heeft bedacht. Dat mag zo zijn, maar het doet niet ter zake.

Ook opiniepeiler Maurice de Hond heeft kritiek op de peiling. Hij noemt het ‘een heel ongelukkige manier om steun in de samenleving te peilen’ en weet bijna zeker dat de nee-stemmers zullen winnen.

NRC Handelsblad ontdekte dat de online ANWB-peiling zeer fraudegevoelig is. Met een paar eenvoudige ingrepen kan zo vaak gestemd worden als men wil.

De SP reageert met een eigen peiling: “De enquête van de ANWB heeft als bezwaar dat daar de mening van niet-leden minder zwaar telt. Wij willen de mening weten van alle mensen, lid van de ANWB of niet, autobezitter of niet.”

De minister is “nogal verrast” over de ontstane commotie. Hij zei dit maandag tijdens een bijeenkomst in Nijmegen. Nadere uitleg over zijn omstreden uitspraak wilde de minister in Nijmegen niet geven. “Ik kies de koninklijke weg en zal dinsdag in de Tweede Kamer vragen beantwoorden”, aldus de minister. Wel meldde Eurlings dat zijn standpunt over de kilometerheffing “altijd hetzelfde is gebleven”.

Eerder op Joop:

Moet er een referendum komen over de kilometerheffing?

GroenLinks mobiliseert achterban voor peiling

Zonder goedkeuring ANWB geen kilometerheffing

VVD gaat af in debat kilometerheffing

Woede over Telegraaf-campagne tegen kilometerheffing

cc-foto: Think EV

Geef een reactie

Laatste reacties (44)