33

Autobelastingen op de schop

Vuile auto’s gaan meer belasting betalen … bijtelling voor auto van de zaak verandert

De autobelastingen zoals we die nu kennen, gaan op de schop. Bezitters van vervuilende auto’s gaan meer belasting betalen. Ook verandert het systeem van bijtelling voor auto’s van de zaak.

Dat meldt de NOS woensdagavond.

Op Prinsjesdag wordt bekend gemaakt welke belastingplannen ingevoerd gaan worden.

De afgelopen jaren was er veel kritiek op de autobelastingen. Zo was de aanschafbelasting (bpm) voor ‘schone’ auto’s lager als de auto’s minder CO2 uitstootten. Op papier waren die auto’s dan wel groener, maar in praktijk bleken ze vaak helemaal niet zo schoon te zijn en juist behoorlijk te vervuilen.

Het bestaande systeem van autobelastingen is niet voldoende effectief gebleken. Een van de bedoelingen van het systeem was juist het gebruik van schonere auto’s te stimuleren. Maar die auto’s bleken in praktijk veel minder schoon te zijn dan op papier. In mei bleek uit een onderzoek van de Rekenkamer dat de zuinige auto-maatregelen de staat sinds 2007 vijf miljard euro hebben gekost omdat er minder belasting binnenkwam. Volgens de Rekenkamer is de CO2-besparing ook veel minder dan uit officiële cijfers blijkt.

De tests die worden gedaan om aan te geven hoeveel CO2 auto uitstoot, bleken op grote schaal te worden beïnvloed door de autofabrikanten. Zo plakken ze roosters af, verwijderen zijspiegels, testen ze onder ideale weersomstandigheden en gebruiken ze soms zelfs banden zonder profielen waardoor de auto zuiniger uit de test komt dan hij in werkelijkheid is.

Een voorbeeld daarvan is de Mitsubishi Outlander, een grote hybride SUV die op papier superzuinig was maar in praktijk vooral heel veel benzine bleek te slurpen en dus meer C02 uitstoot. Volgens de fabrikant zou de Outlander 1 op 50 rijden, in praktijk bleek dat vrijwel onmogelijk en rijdt de auto regelmatig 1 op 10 of 1 op 12.

Er wordt in Europa al langer gediscussieerd over nieuwe tests die betrouwbaarder zijn en dit soort verkeerde beelden moeten voorkomen, maar die zijn vooralsnog niet ingevoerd.
Auto van de zaak

Ook de bijtelling, de belasting die je betaalt voor een auto van de zaak, gaat veranderen. Er zijn nu te veel tarieven voor verschillende soorten zuinige auto’s. In de praktijk zijn die auto’s vaak minder zuinig dan de fabrikant belooft, terwijl er wel veel belastingkorting op wordt gegeven. Er komt een veel strenger systeem van bijtelling voor in de plaats.

Hoe de uitstoot en milieubelasting van auto’s bepaald gaat worden is nog onduidelijk. De nieuwe belastingregels zullen pas ingaan in 2016.

CC foto: harry_nl

Geef een reactie

Laatste reacties (33)