5

Bakker Bart concurreert met eigen winkeliers

Zembla: 'Woede in de winkelstraat', donderdagavond om 20.50 uur bij de VARA

De deegfabriek van Bart’s Retail levert haar producten goedkoper aan groothandelsbedrijf Beko, dan aan haar eigen winkeliers. Dat blijkt uit de ZEMBLA-uitzending ‘Woede in de winkelstraat’ van donderdagavond. “Ik betaal veel geld voor het concept en dan zie ik mijn eigen broodjes bij de concurrent in de winkel liggen”, zegt ex-Bakker Bart-ondernemer Wim Löbker.


Het conflict tussen de Bakker Bart-winkeliers en het moederbedrijf Bart’s Retail speelt al sinds 2007. Bart’s Retail levert de aangesloten ondernemers kant-en-klare deegstukken, die in de winkel worden gerezen en gebakken. De Bakker Bart-winkeliers kwamen er achter dat het deeg dat zij verplicht bij het moederbedrijf moesten inkopen, voor een lagere prijs ook aan andere partijen werd verkocht.

In Zembla vertellen Bakker Bart-winkeliers dat dit vandaag de dag nog steeds de praktijk is. Er is berekend dat de winkeliers in de afgelopen jaren in totaal zo’n 25 miljoen euro méér voor hun deeg hebben betaald dan andere afnemers. Zembla toont aan dat één van die andere afnemers het groothandelsbedrijf Beko is. Beko levert de deegproducten van Bart’s Retail voor een lagere prijs aan andere bakkers. Bakker Bart-winkeliers worden op die manier beconcurreert door hun eigen moederbedrijf.

Eind 2007 werd de ruzie tussen de winkeliers en het moederbedrijf bijgelegd. De toenmalige directeur van Bart’s Retail werd onder druk van de winkeliers ontslagen en de nieuw aangestelde directeur beloofde beterschap. Maar in de jaren daarna bleven de conflicten sluimeren. Er was niet alleen onvrede over de te hoge deegprijzen, maar ook over allerlei andere voorwaarden en regelingen die het hoofdkantoor aan de bakkers oplegde. Door de economische crisis kregen veel Bakker Bart-winkels ook te maken met dalende omzetten, waardoor ze in financiële problemen kwamen.

Afgelopen zomer laaide het geschil weer op. In juli 2013 brachten de winkeliers hun ‘deegclaim’ naar buiten: zij dreigden met een gang naar de rechter om miljoenen euro’s op te eisen voor de te hoge deegprijzen. Onder druk van deze mogelijke claim ging de directie in onderhandeling met de winkeliers. Inzet waren twaalf wijzigingen in het franchisemodel, die werden voorgesteld in een door de winkeliers opgesteld, vertrouwelijk rapport.

Vanaf zomer 2013 tot vandaag de dag is er door de advocaten van Bart’s Franchise Vereniging en het hoofdkantoor van Bakker Bart overlegd, maar dat heeft nog tot niets geleid.

Wetgeving
Mei Li Vos, Tweede Kamerlid voor de PvdA, vindt dat het tijd is voor wetgeving voor franchiseovereenkomsten:

Zelfstandig ondernemers met een franchisevestiging hebben geen bescherming als de franchisegever verkeerde informatie geeft of eenzijdig afspraken wijzigt. Zeker nu het aantal franchiseketens stijgt zijn duidelijker regels nodig.

Eerder stelde Vos al Kamervragen over misstanden in sommige franchiseketens. De regering antwoordde dat wetgeving niet nodig is en dat de erecode van de vereniging van franchisegevers wel voldoende was. “Het probleem van die vereniging is echter dat alleen franchisegevers lid mogen zijn, en dus niet de ondernemers die de vestiging drijven, en ook dat maar 30% van de franchisegevers lid is. De erecode is geen goed alternatief voor wettelijke afspraken”, aldus Vos:

In een franchisewet zou moeten staan dat een franchisegever juiste informatie geeft over de verwachte omzet en winst. Nu is dat niet verplicht en worden soms ondernemers op het verkeerde been gezet. Als ze na een tijd merken dat die omzet en winst niet gehaald kan worden omdat de prognoses niet klopten hebben ze geen poot om op te staan.

ZEMBLA, ‘Woede in de winkelstraat’, donderdag 20 februari om 20.50 uur bij de VARA op Nederland 2.

Geef een reactie

Laatste reacties (5)