13

Bang voor de Rabobank

Rabobank dwingt haar klanten om klachten over de renteswap in te trekken en houdt daarmee het midden- en kleinbedrijf in zijn greep

Jurist Pieter Lijesen stelt in ZEMBLA dat de Rabobank haar klanten onder druk zet als ze klagen over hun problemen met hun renteswap: ‘Bij klanten die te maken hebben met een afkoopsom van hun swap van 400.000 euro stelt de Rabobank voor om 38.000 euro terug te betalen. Maar dan moet u wel tekenen dat u uw claimrechten verspeeld.’ Lijesen vertegenwoordigd 450 klanten van de Rabobank die in financiële problemen zijn gekomen door hun renteswap. Bedrijfseconoom Patrick van Gerwen adviseert gedupeerde ondernemers. Volgens hem doen banken dit om de negatieve beeldvorming rondom de grote problemen met renteswaps te beïnvloeden. ‘Als de klachten niet meer als klachten te boek staan, bereiken ze ook de toezichthouder niet. Zo lijkt het probleem kleiner dan het is,’ aldus Van Gerwen in ZEMBLA.


Onder druk gezet
Binnenvaartschipper Wim Blonk laat in de ZEMBLA uitzending een brief van de Rabobank zien waarin staat dat als hij zijn klacht intrekt over de totstandkoming van zijn renteswap, de bank zijn rente niet verhoogt.
‘Persoonlijk ervaar ik dat als een vorm van chantage. Je klacht intrekken of ze passen de rente aan. Voor mij zijn het allebei slechte opties.’ De binnenvaartschipper is niet de enige die onder druk wordt gezet. Zijn collega kreeg van de accountmanager van de Rabobank te horen: ‘Als jij een klacht indient, sla je mij in het gezicht. En je weet wat dat betekent.’  Blonk had een renteswap gekocht om zich te beschermen tegen een stijgende rente, maar kreeg bij het ingaan van zijn swap tot zijn verbazing te maken met een variabele opslag, een veelgehoorde klacht onder klanten met swaps. Zij kregen de afgelopen jaren ook te maken met hoge afkoopsommen, als gevolg van de sterk gedaalde rente. Dit zet ondernemers muurvast bij hun bank.

Afzien van procederen
In de ZEMBLA–uitzending komt een tuinder aan het woord die vertelt hoe hij door de Rabobank onder druk wordt gezet. Hij is in ernstige financiële problemen geraakt door zijn swap maar kan slechts rekenen op een geringe compensatie. Mondeling is hem verteld dat hij met niemand over de totstandkoming van zijn swap mag praten. Per brief zegt de Rabobank dat de compensatie alleen doorgaat als hij afziet van het recht te procederen tegen de bank. Uit angst voor represailles van de bank wil de tuinder alleen anoniem zijn verhaal doen.

Te ingewikkeld product
Eind vorig jaar hebben de banken van minister Dijsselbloem en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) de opdracht gekregen om door renteswaps veroorzaakte problemen in kaart te brengen en op te lossen. Vanaf 2007 zijn er aan 17000 ondernemers van het MKB renteswaps verkocht. Deze financiële producten zijn gekoppeld aan een lening met variabele rente verkocht om de klant te beschermen tegen een stijgende rente. Dat het product juist een financieel risico oplevert als de rente gaat dalen, is aan de meeste ondernemers niet verteld. Volgens Patrick van Gerwen is het product ook veel te ingewikkeld voor kleine ondernemers. ‘Het is geschikt voor een bankier op de Zuid-As, niet voor een binnenvaartschipper.’

Massaclaim
Volgens de Rabobank zijn er slechts 180 ondernemers die een klacht hebben ingediend. Volgens jurist Pieter Lijesen zijn veel meer ondernemers in de problemen geraakt en zijn er dus veel meer klachten.  Hij komt deze week met een massaclaim tegen de Rabobank die hij namens 450 klanten indient. Volgens jurist Pieter Lijesen handelt de Rabobank ‘vooral uit damage control voor de bank zelf. ‘

ZEMBLA – ‘Bang voor de bank’, woensdag 18 februari 2015 om 20.25 uur bij de VARA op NPO 2.

Geef een reactie

Laatste reacties (13)