107

Bedrijfsleven: Nederlanders moeten kopen, kopen, kopen!

Nieuwe stichting Wereldland Nederland: Economische crisis is geen reden tot pessimisme

Je kunt er niet omheen. De kranten roepen het, de nieuwslezer zegt het, de ministers en staatssecretarissen zeggen het: het is crisis in Nederland. De economie ligt op zijn gat en om dat probleem op te lossen kunnen we eigenlijk maar één ding doen: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Toch? Het gevolg: heel Nederland houdt de hand op de knip. Tot wanhoop van het bedrijfsleven dat nu een koop-offensief start.

De economische crisis hangt het bedrijfsleven de keel uit. Als oplossing hebben verschillende partijen zich verenigd in de stichting Wereldland Nederland. Ze gaan proberen het imago van Nederland te verbeteren op economisch, maatschappelijk en politiek gebied, in de hoop dat Nederlandse burgers het vertrouwen terugkrijgen en weer gaan consumeren.

Op de website van Wereldland Nederland valt te lezen:

Maar het gaat helemaal niet zo slecht! We staan op de vijfde plaats van de meest concurrerende economieën ter wereld, zijn thuisland voor vooraanstaande multinationals en scoren ‘hoog’ op de lijstjes ten opzichte van andere landen. Volgens ons redenen genoeg voor optimisme en vertrouwen.

Waar maken we ons dan nog zo druk om? Er is geen reden om ouderwets zuinig te zijn, toch?

Het initiatief wordt gesteund door het MKB en is in lijn met wat de premier eerder verklaarde. Rutte zei begin april dat mensen méér moeten gaan consumeren, zodat de bezuinigingen misschien wel op de lange baan geschoven kunnen worden.

Uit onderzoek van Nibud blijkt dat 70% van de huishoudens het afgelopen jaar heeft bezuinigd. De helft van hen heeft het gevoel niet méér te kunnen bezuinigen dan ze nu al doen. 60% van de mensen die bezuinigen zit in de laatste fase van bezuinigen, wat inhoudt dat ze bepaalde producten niet meer kopen. Zo heeft 9% zelfs de auto weggedaan.

Geef een reactie

Laatste reacties (107)