Laatste update 08:40
15

Belgische rechter: choco betekent niet dat er chocolade in zit

Een Belgische rechtbank heeft beslist dat winkelketen Delhaize (de Belgische AH) broodbeleg met hazelnoot ‘chocopasta’ mag blijven noemen, ook al zit er geen chocolade in. De zaak was aangespannen door de Italiaanse fabrikant Ferrero, eigenaar van het concurrerende merk Nutella, die wilde dat de aanduiding verboden werd. Maar de rechter zag dat niet zitten want choco dat betekent volgens de rechtbank helemaal niet dat er chocolade in moet zitten, schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd:

Delhaize gebruikt het woord ‘choco’ alleen maar om aan te geven hoe zijn pasta smaakt. Delhaize insinueert niet dat chocolade een ingrediënt is van de smeerpasta. Bovendien is het gebruik van het woord ‘choco’ niet gereglementeerd. Ten slotte vond de rechter dat ‘choco’ in het dagelijkse taalgebruik een afkorting is van ‘chocoladepasta’ of ‘chocopasta’ en niet noodzakelijk van ‘chocolade’.

Bij andere producten die zich vermommen als chocolade wordt wel de toevoeging ‘fantasie’ gebruikt. Zo bevatten de fameuze koetjesrepen geen cacao maar cacaofantasie, met de nadruk op het laatste deel van het woord, om aan te geven dat de consument zelf moet fantaseren dat er chocolade in zit. Of de consument daar ook echt chocola van kan maken is overigens ernstig de vraag.

Ferrero blijkt een gevoelig bedrijf want het vindt ook dat Delhaize niet mag zeggen dat Chocopasta duurzame palmolie bevat want dat zou een gemene sneer zijn naar Nutella, grootverbruiker van de omstreden palmolie. Ook die eis werd afgewezen. “De rechter oordeelt dat de doorsnee consument liever geen palmolie in zijn product heeft, maar volgens hem komt dat niet noodzakelijk alleen door de reclamecampagnes van Delhaize.”

 

Geef een reactie

Laatste reacties (15)