Laatste update 16:20
5

Wereldberoemde internetkatten zijn het zat en komen in actie: ‘Wij willen geen foute tonijn’

Het wemelt van de katten op internet. Hilarische foto’s en filmpjes, je struikelt erover op Twitter, Facebook, Youtube en wereldberoemde sites als ‘I can Has Cheeseburger’. Sommige katten, zoals de eeuwig boos kijkende Grumpy Cat trekken een miljoenenpubliek op hun eigen Facebookpagina. In New York werd onlangs zelfs een tentoonstelling georganiseerd over het fenomeen ‘How Cats took over the Internet’.

Heel lief. En snoezig. En vooral vermakelijk en grappig. Maar nu komen die katten in actie. Een aantal beroemde internetkatten is het namelijk zat dat hun baasjes nog steeds foute vis aan ze voorschotelen. Tonijn om precies te zijn. De katten worden liefdevol verzorgd, baasjes betalen gepamperde rekeningen van de dierenarts, maar verantwoord eten: ho maar. En daar moet een einde aan komen. Want een kat heeft dan misschien wel negen levens, een tonijn heeft dat niet. Sterker, als we zo doorgaan met overbevissen, bestaat er in 2020 helemaal geen tonijn meer.

Greenpeace
De katten slaan natuurlijk niet op eigen initiatief hun nagels uit. Ze zijn gevraagd door Greenpeace, die met een nieuwe campagne is begonnen tegen foute visvangst. Geen activists, maar CATivists dus. De katten die aan het filmpje meewerkten zijn Nala Cat, Lil Bub en Captain Pancakes.Schermafbeelding 2016-03-15 om 15.57.55

Een van de bedrijven waar Greenpeace met de internetkatten de pijlen op heeft gericht is Mars. Mars produceert veel dierenvoer en zegt te gaan voor duurzame vis en goede werkomstandigheden, maar als het aankomt op de tonijn in hun kattenvoer, houdt het bedrijf de lippen stijf op elkaar, aldus Greenpeace. De milieuorganisatie roept nu zoveel mogelijk internetters met een kat op mee te doen aan de actie door een foto op de site Cats vs Bad Tuna te plaatsen en een mail naar Mars te sturen.

Eerder succes
Vijf jaar geleden maakte Greenpeace een confronterende video om Nestlé te laten weten dat het bedrijf moest stoppen met slechte palmolie in hun producten. De video ging viraal en werd wereldnieuws. Uiteindelijk zwichtte Nestlé voor de massale kritiek van internetters. Als je bedenkt dat er zeker meer dan tien miljoen kattenliefhebbers op internet zitten, zou deze nieuwe actie zomaar een groot succes kunnen worden.

 

 

Geef een reactie

Laatste reacties (5)