17

Bic, ’s werelds meest gegeten pen, biedt excuses aan voor seksisme

Pennenmerk bedacht ‘ludieke’ actie om vrouwen in Zuid-Afrika te feliciteren met vrouwendag

Dinsdag was het nationale vrouwendag in Zuid-Afrika. Op die dag wordt in Zuid-Afrika de mars uit 1956 herdacht waarin zo’n 20.000 vrouwen naar de Union Buildings in Pretoria trokken om een petitie aan te bieden aan de minister-president van Zuid-Afrika, premier Strijdom, waarin ze protest tegen de passenwetten aantekenden. Pennenmerk Bic, wie kent het niet, dacht daar ludiek op in te spelen met een reclameuiting, waarin het vrouwen adviseert er als een meisje uit te zien, zich als een dame te gedragen, als een man te denken en te werken als een baas. Het seksisme druipt er vanaf – want waarom zou een vrouw, bijvoorbeeld, moeten denken als een man?

Dergelijke ondoordachte ludieke acties weten online al gauw een hoop reacties te ontlokken, zo ook deze. Reacties als “‘Eruit zien als een meisje?’ Omdat de infantilisering van vrouwen en de seksualisering precies het soort vage grens is dat we nodig hebben!” maar ook: “Waarom wordt van mij verwacht dat ik lijk op een kind? Waarom wordt van mij verwacht dat ik de wereld door een mannenles bekijk? Waarom wordt van mijn verwacht dat ik ‘denk als een man’, maar niet dat ik ‘handel als een man’ wanneer het mijn zogenaamd mannelijke gedachten betreft?” Op Twitter deed ook al gauw de ‘gecorrigeerde’ versie de ronde:


Na een stormvloed van kritiek verwijderde Bic de post, maar niet zonder excuses te maken.

Saillant is overigens dat dit niet de eerste keer is dat Bic seksisme wordt verweten. Roze pennen voor vrouwen, maar ook pennen die ‘perfect passen in een vrouwenhand’ leidden eerder al tot forse kritiek. 

The Guardian: ‘Look like a girl … think like a man’: Bic causes outrage on national women’s day

Geef een reactie

Laatste reacties (17)