16

Blunder van de eeuw: Frankrijk koopt te brede treinen

Nederlandse Fyra-mislukking valt best mee vergeleken met Frans fiasco

Dacht je dat het niet erger kon dan de Fyra-mislukking, blijken ze in Frankrijk toch nog een tikkeltje ehh… dommer te zijn. Terwijl ze bij de NS hun vingers in hun oren propten bij elk defect aan de Fyra-trein dat aan het licht kwam, hebben ze in Frankrijk treinen besteld die te breed zijn voor de stations. Het excuus: de Franse spoorwegen hielden rekening met de nieuwe treinstations. Ze waren even vergeten dat er ook nog oude stations zijn die minder breed zijn.

Een minister van de Franse regering briest dat het ‘een van de stomste beslissingen ooit’ is. Een staatssecretaris zegt dat ‘het grappig zou zijn als het niet zo tragisch was’. De Franse regering heeft een onderzoek gelast en belegt een spoedzitting.

Men kwam er pas achter dat de treinen te breed zijn toen de eerste treinen al op de rails stonden. In allerijl is begonnen met het verkleinen van de perrons. Er wordt een aantal centimeters afgebeiteld, zodat de treinen wel tussen de sporen passen. De kosten die hiermee gemoeid zijn: zo’n schamele 50 miljoen euro.

The independent: Mind le gap! France spends $15 billion on trains that are too fat for 1,300 station platforms

Geef een reactie

Laatste reacties (16)