124

Bodemloze put blijkt dieper dan gedacht: Fyra-debacle kostte 11 miljard

Parlementaire enquêtecommissie Fyra: 'Koude rillingen lopen mij over de rug als ik eraan denk wat we hebben geïnvesteerd in de hogesnelheidslijn, zonder te krijgen wat we wilden'

De prijs die Nederland betaald heeft voor hoofdpijntrein Fyra blijft maar stijgen. De kosten voor de aanleg en onderhoud van de hogesnelheidslijn en de problemen met de Fyra zijn inmiddels opgelopen tot 11 miljard euro en de teller loopt door. Eerder werden de kosten van de snelle spoorverbinding met België nog op 7 tot 8 miljard euro geschat.

Tweede Kamerlid Madeleine van Toorenburg sprak woensdag haar afschuw uit tijdens een persbriefing in aanloop naar de openbare verhoren van de door haar voorgezeten parlementaire enquêtecommissie Fyra:

De koude rillingen lopen mij over de rug als ik eraan denk wat we hebben geïnvesteerd in de hogesnelheidslijn, zonder te krijgen wat we wilden.

Een van kostenposten die fiks hoger uitvalt dan verwacht is de speciale betonnen bak waarin de hogesnelheidslijn is aangelegd. De Hollandse bodem blijkt op sommige plaatsen te drassig om het gewicht van de spoorbak te kunnen dragen, waardoor continu gestreden wordt tegen verzakkingen van het spoor.

De openbare verhoren zullen het anderhalf jaar durende onderzoek naar de Fyra afsluiten. Veertig betrokkenen – waaronder voormalig ministers Gerrit Zalm (Financiën) en Tineke Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) – zullen de komende weken in het openbaar verantwoording moeten afleggen. Verwacht wordt dat de commissie ook de directeuren van de Belgische spoorwegen en de Italiaanse treinenbouwer AnsaldoBreda aan de tand wil voelen. Van Toorenburg:

We willen inzichtelijk maken hoe de staat miljarden heeft kunnen ‘verjubelen’ aan de aanleg van een snelle treinverbinding naar België, zonder een volwaardig aanbod van snelle treinen tot stand te brengen.

Geef een reactie

Laatste reacties (124)