Britse school introduceert cursus 'hoe beargumenteer je racisme?'
• 21-11-2017
• leestijd 2 minuten
De vrijheid van meningsuiting strekt enorm ver, maar is niet absoluut. Zaken als racisme of antisemitisme bijvoorbeeld, zijn verboden, en dat is maar goed ook. Toch heerst er, met name in extreem-rechtse kringen, het idee dat alles gezegd moet kunnen worden. Om scholieren, onder het mom van ‘argumentatieleer’ de ruimte te bieden om zo racistisch, seksistisch en xenofoob te zijn als ze maar willen, heeft een school in het Verenigd Koninkrijk nu het idee opgeworpen om een ‘onveilige plek’ te creëren waar alles kan en alles mag. De leiding van de school ageert tegen wat men noemt ‘het vergif van politieke correctheid’. Directeur van de Simon Langton-school, Matthew Baxter, gaat er dan ook vanuit dat “de vreemdste en meest verontrustende ideeën aan bod zullen komen”, in lezingen met “onderzoeksvragen” als “vrouwen versus feminisme” en “niet alle culturen zijn gelijk”.
Eén van de studenten, Sarah Cundy, is zich rot geschrokken over het idee van de directeur dat het goed zou zijn om de controversiële memo van de ontslagen Googlemedewerker, James Damore, te bespreken. Damore betoogde in de memo, die hij in eerste instantie anoniem rondstuurde, dat vrouwen van nature minder capabel zijn om ingenieur te worden. Dat zou genetisch bepaald zijn. Cundy:
"Een leraar horen zeggen dat er überhaupt argumenten vóór zijn, gaf me een bijzonder oncomfortabel gevoel. Ik denk dat meisjes en leerlingen die tot een of andere minderheidsgroep behoren door de cursus meer problemen zullen krijgen. Ik denk ook dat er meer seksisme zal zijn en dat is nu al een probleem op deze school, in acht genomen dat alle klassen alleen voor jongens zijn en alleen het laatste jaar gemengd is."
De leraar die verantwoordelijk is om de lessen in goede banen te leiden, James Soderholm, zou de ‘onveilige ruimte’ ruimte voor een debat dat het hele ideologische spectrum aan bod laat komen. “Het is niet onze bedoeling om de kinderen op te stoken tot xenofobie, racisme of seksisme. Het draait om de argumentatie”, aldus Soderholm. Racisme is dus oké mits het beargumenteert kan worden. Probleem is: voor racisme en seksisme bestaan geen valide argumenten, zo ziet ook leerling Connie Kissock:
"Als meisje baart het me zorgen als ik mannelijke leraren anti-feministische ideeën hoor promoten. Ik ben ervoor dat er een breed spectrum aan ideeën besproken kan worden, maar dit gaat te ver. We hebben al een spreker gehad die het had over antifeminisme en er komt nog een die zegt dat niet alle culturen evenwaardig zijn, dat wij superieur zijn."
Het is niet de eerste keer dat de school in opspraak komt: eerder moest het de uitnodiging van alt-right-figuur Milo Yiannopoulos intrekken na een storm van kritiek. Ook tikte het ministerie van Onderwijs de school op de vingers voor de uitnodiging van de omstreden figuur. Saillant detail: Yiannopolous ging als jongere naar de Simon Langton-school, totdat hij van school werd gestuurd.