9

Britse tabaksfirma zet hippe jongeren in bij jacht op jonge rokers

Vernieuwende mode-ontwerpers, muzikanten en reclamemakers krijgen sigaretten in ruil voor marketingideeën

Het Britse Imperial Tobacco, een van de grootste tabaksfabrikanten ter wereld, zet in Nederland jonge en creatieve mensen in om de verkoop van shag en sigaretten onder jongeren te vergroten. Dit meldt het NRC Handelsblad zaterdag.

Door redactie Joop

Zestig vernieuwende modeontwerpers, muzikanten en reclamemakers krijgen sloffen sigaretten in ruil voor marketingideeën. Ze zijn 21 jaar en ouder en beloven in een contract geheimhouding over „het bestaan, de aard en de inhoud” van de overeenkomst.
Het is bij wet verboden om rookwaar ‘tegen een symbolische vergoeding’ te verstrekken als dit het ‘aanprijzen van een tabaksproduct ten doel heeft’. Ook is het verboden om ‘bedrijfsmatig tabaksproducten gratis aan particulieren uit te reiken’. Imperial Tobacco zegt de contracten vooraf zorgvuldig te hebben getoetst aan de Tabakswet. ‘Onze interpretatie is dat we ons aan de wet houden’, zegt een woordvoerder.
Imperial Tobacco (Gauloises, Peter Stuyvesant, Drum, Van Nelle) is in omvang de vierde tabaksfabrikant ter wereld. Het bedrijf telt 16.000 werknemers in 130 landen, waaronder Nederland.

Foto: Flickr CC Padawan

Geef een reactie

Laatste reacties (9)