Laatste update 15:15
75

Britten verbieden seksistische reclames vanwege schadelijkheid

Groot-Brittannië gaat reclames die stereotypes over mannen en vrouwen stimuleren in de ban doen. De Britse reclamecodecommissie Advertising Standards Authority constateert dat voor vrouwen en meisjes door dergelijke reclames in rollen worden gedrukt die hun persoonlijke ontwikkeling beperken.

De NOS schrijft:

Onder schadelijke reclames vallen advertenties waarin een personage iets niet kan vanwege zijn of haar geslacht, zoals voor een baby zorgen of inparkeren. Of reclames over jonge moeders waarin hun uiterlijk of het uiterlijk van hun huis belangrijker worden geacht dan hun emotionele welbevinden. En advertenties waarin een man belachelijk wordt gemaakt, omdat hij iets doet wat gezien wordt als ‘vrouwelijk’.

De BBC meldt dat de ASA uitgebreid onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van seksistische reclames. “Onze bevindingen tonen aan hoe schadelijk stereoptyperingen op basis van sekse kunnen zijn in reclames en kunnen bijdragen aan ongelijkheid in de samenleving, wat betekent dat het schadelijk is voor ieder van ons.”

Voorbeeld van een reclame met ongewenste stereotyperingen, het meisje wordt ballerina, het jongetje wetenschapper.

Geef een reactie

Laatste reacties (75)