27

Britten weren Iraanse zender Press TV van de buis

Omstreden zender betaalde boete voor verboden interview niet

De Britse mediawaakhond Ofcom heeft de uitzendlicentie ingetrokken van de Iraanse internationale tv-zender Press TV. Reden voor de intrekking is dat de zender direct vanuit Iran wordt geleid terwijl de licentie was afgegeven aan de Britse vestiging.


Volgens de wet moet de licentie in handen zijn van degene die beslist wat er op de zender te zien is. Bovendien kreeg Press TV vorig jaar een boete opgelegd van 100.000 pond omdat het een interview uitzond met een in Iran gevangen zittende journalist van Newsweek. Dat vraaggesprek zou onder dwang zijn afgenomen, de zender ontkent dat.

Aan de Engelstalige Press TV werkt een keur van bekende Britten mee, waaronder de oud-burgemeester van Londen Ken Livingstone. In Nederland werd Press TV bekend omdat de islam-expert Tariq Ramadan er voor werkte. Dat dienstverband was voor de Erasmus universiteit reden hem te ontslaan. Press TV was te ontvangen via de satellietzender BSkyB.

Geef een reactie

Laatste reacties (27)