16

Budget bejaardentehuis is reclamestunt van Delta Lloyd

Journalisten voorgelogen om 'pensioenproblematiek' aan de kaak te stellen

Dinsdag deed zich een bericht de ronde voor een zogenoemd ‘budgetbejaardenhuis’ in de koepelgevangenis van Breda. In het centrum van Breda zou je een cel, voorzien van camerabewaking, van 11 vierkante meter kunnen huren, die je dan ook nog eens moet delen met een kamergenoot (65plus). Een grap, zou je denken. Daarom checkten diverse media het kapot, maar nee, het was écht geen grap benadrukte woordvoerder Ouborg. Of toch wel?


Woensdagavond kwam dan toch de aap uit de mouw: verzekeringsmaatschappij Delta Lloyd had de campagne opgezet om te laten zien wat er kan gebeuren als je je pensioen niet goed geregeld hebt.

De vraag die nu rijst is; hoe ver kun je doorgaan voor een reclamestunt? Diverse media, waaronder een Volkskrant verslaggeefster, vroegen expliciet of dit een grap is, maar de woordvoerder hield voet bij stuk en was bloedserieus. Het ANP distribueerde zelfs een video via het commerciële kanaal. Directeur Erik van Gruijthuisen is not amused. Tegenover de Volkskrant zegt hij:

Het bericht werd vanaf begin af aan gewantrouwd. Hierom hebben wij het niet één keer, maar drie keer gecheckt. Het is een ander verhaal als journalisten klakkeloos iets op het web zetten in de hoop de eerste te zijn met een bericht, maar we hebben gewoon ons werk gedaan: checken, checken, checken. De journalistiek wordt wel erg ingewikkeld als mensen die we vertrouwen ons blijven voorliegen. Als een bedrijf zich erop voor laat staan aan voorlichting te doen en vervolgens betrouwbare media misbruiken, dan wordt een grens gepasseerd.

Een woordvoerder van Delta Lloyd verklaart in een reactie dat het de middelen heiligt.

We hebben afgelopen jaren op allerlei manieren de pensioenproblematiek aan de kaak proberen te stellen, maar het komt niet aan. Toen hebben we gekeken of we het op een andere, prikkelendere manier, konden vertellen. Mensen denken als het over hun pensioen gaat: het zal wel. Het gaat ons er niet om meer polissen te verkopen, maar om een breder probleem aan te kaarten […] De journalisten kregen al snel argwaan. We wilden natuurlijk dat er eerst daadwerkelijk ophef over zou ontstaan, anders zouden we ons doel niet bereiken. Daarom hebben we besloten het een dag vol te houden.

Wat Delta Lloyd overigens niet had voorzien is dat er ook mensen waren die het concept wel zagen zitten. Er kwamen daadwerkelijk aanmeldingen binnen. Hoeveel dit er waren weet het bedrijf niet precies, maar iedereen heeft een bericht ontvangen.

De Volkskrant: Media voorliegen voor reclamestunt, kan dat? ‘Er is een grens gepasseerd’

Geef een reactie

Laatste reacties (16)