45

CDA wil OV privatiseren, Kamerlid Atsma toucheert 10 mille bij Arriva

Kamerlid: "Ik zit niet in commissie V&W"

Als lid van de Raad van Advies van vervoersbedrijf Arriva ontvangt CDA-Kamerlid Joop Atsma 10,000 euro per jaar. In hoeverre heeft deze betaalde nevenfunctie invloed op de voorstellen van de CDA-fractie? Is er sprake van belangenverstrengeling of betreft het gewoon binding met de samenleving?, schrijft VK-blogger Marcus Lucas

Prominent CDA-Kamerlid Joop Atsma ontvangt jaarlijks 10.000 euro voor het lidmaatschap van een adviescommissie van particulier OV-bedrijf Arriva.

VK-blogger Marcus Lucas schrijft:

De CDA-fractie is tegen het ontheffen van grote steden van de verplichting tot aanbesteding van hun openbaar vervoer. Die ontheffing biedt gemeentes – onder voorwaarden – de mogelijkheid om het openbaar vervoer uit te laten voeren door een gemeentelijk bedrijf, zoals RET, HTM en GVB.

De CDA-fractie omschrijft die bedrijven als ‘inefficiënt’ en wil dat al ons openbaar vervoer geprivatiseerd wordt. Reizigersvereniging Rover is juist blij dat het aanbesteden van het openbaar vervoer in de grote steden niet verplicht is: “voorkomt veel ellende.”

Vervoersbedrijf Arriva heeft een commercieel belang bij het schrappen van de ontheffing. Het bedrijf stapt naar de rechter tegen het besluit van de gemeente Amsterdam om het openbaar vervoer tot 2017 door het GVB te laten verzorgen. Volgens de wet mag de gemeente dit echter gewoon doen.

Hij stelde Kamerlid Joop Atsma vragen over mogelijke belangenverstrengeling. Die antwoordt:

Als een Kamerlid ergens in een bedrijf, vereniging of instelling een functie bekleedt of rol heeft, is het vanzelfsprekend dat hij of zij dit in volstrekte onafhankelijkheid doet. Iedereen maakt voor zichzelf die afweging.

Lees meer op VK-blog: 10.000 euro per jaar

Geef een reactie

Laatste reacties (45)