De Reclame Code Commissie gaat zich buigen over de vraag of de reclames voor douchezeep Axe ‘pornoachtig’ zijn. De zaak is aangebracht door de christelijke actiegroep Schreeuw om Leven, vooral bekend van anti-abortusprotesten.
Volgens oprichter en voormalig EO-directeur Bert Dorenbos dragen de reclames van Axe (in Engeland Lynx geheten, zie video) bij aan de ‘seksualisering’ van de maatschappij. De campagne van Axe heeft als leuze ‘The cleaner you are the dirtier you get’. Tegenover de Wereldomroep (video) verklaarde hij dat dergelijke reclames “tienerzwangerschappen en groepsverkrachtingen” tot gevolg hebben.
Update 09:30: De NS weigert ‘bewegende’ billboards van lingeriemerk Triumph te installeren op stations. De reclames maken gebruik van een animatietechniek waarop te zien is hoe onderkleding de vorm van bovenkleding bepaalt. De NS vindt ze ‘mogelijk aanstootgevend’.
Ook opwindend: Volg Joop op Twitter , vind Joop leuk op Facebook