170

Co-piloot had tijdens opleiding tijdelijk vliegverbod

Update: tijdelijk vliegverbod vanwege angsten en depressies ... Mysterie rond tragedie met Germanwings toestel die aan 150 mensen het leven kostte ... Franse OM: 'Co-piloot liet vliegtuig moedwillig crashen'

Een van de twee piloten van de Germanwings Airbus die dinsdag tegen een bergwand in de Alpen te pletter sloeg, was buiten de cockpit gesloten en probeerde uit alle macht de besturingsruimte binnen te komen. Dat is te horen op audio-opnamen uit de zwarte doos, onthulde de New York Times. Moedermaatschappij Lufthansa heeft de identiteit van de piloten niet bekend gemaakt. Bij de ramp kwamen alle 150 inzittenden van het toestel dat op weg was van Barcelona naar Düsseldorf, om.


Update onderaan artikel
Een van de onderzoekers verklaarde tegenover de New York Times over de audio-opnamen dat de twee piloten een zeer ontspannen gesprek voeren aan het begin van de vlucht. Dan verlaat een van de twee de cockpit en kan niet meer binnenkomen. 

De kerel buiten klopt zachtjes op de deur maar krijgt geen antwoord. Dan slaat hij harder op de deur maar er klinkt nooit anwtoord. Je kunt horen dat hij tracht de deur in te trappen.

Het bericht roept nieuwe vragen op over de oorzaak van de ramp. Eerder werd verondersteld dat de automatische piloot van de Airbus door een technisch defect het vliegtuig tegen de bergwand liet vliegen. Dat is recent eerder voorgekomen. Het is in dit type vliegtuig risicovol en lastig om de automatische piloot uit te schakelen.

In Amerikaanse vliegtuigen moet een ander bemanningslid plaats nemen in de cockpit als een van de twee piloten de cabine verlaat. Dit om te voorkomen dat de cockpit ontoegankelijk wordt mocht de andere piloot onwel worden. Om kapingen te verhinderen zijn cockpits zwaar beveiligd tegen indringers.

In de media, zoals bij de NOS, wordt openlijk gespeculeerd dat een van de piloten wellicht zelfmoord wilde plegen, overigens zonder dat er enige aanwijzing of grond is voor die beschuldiging. Lufthansa heeft de identiteit van de piloten niet bekend gemaakt en alleen gemeld dat de piloot meer dan 10 jaar ervaring heeft en 6000 vlieguren met dit type Airbus maakte. Franse onderzoeksautoriteiten stellen dat als een nu nog vermiste tweede zwarte doos, met vluchtgegevens, gevonden wordt de precieze oorzaak van het ongeluk duidelijk zal worden. Een explosie heeft niet plaatsgevonden aan boord en ook van het wegvallen van de luchtdruk in de cabine is geen sprake geweest.

Update 12:59
Volgens het Franse Openbaar Ministerie heeft de piloot van het toestel moedwillig het vliegtuig laten crashen. Het Franse OM liet de laatste minuten van de voice recorder analyseren. Daaruit blijkt dat er een normaal gesprek plaats heeft gevonden in de cockpit, waarna de gezagvoerder aan de co-piloot vroeg het gezag over te nemen.  Hierna is een deur te horen die sluit, waardoor het vermoeden bestaat dat de gezagvoerder naar het toilet ging. Vervolgens liet de co-piloot het vliegtuig dalen, reageerde hij niet op verzoeken van de gezagvoerder om weer binnengelaten te worden in de cockpit en reageerde hij ook niet op vragen van de Franse luchtverkeersleiding.

Update vrijdag 8.00 uur:
De Morgen meldt dat e Duitse krant Bild de hand heeft kunnen leggen op het medisch dossier van Lubitz bij de luchtvaartautoriteiten. Daaruit zou blijken dat de 27-jarige Duitser door psychische problemen een tijdelijk vliegverbod kreeg en in behandeling moest. Volgens Bild kampte de copiloot tijdens zijn opleiding met angstgevoelens en een depressie. Na de maandenlange onderbreking legde Lubitz succesvol testen af en zette hij zijn opleiding verder. Of hij nu nog medische controles moest ondergaan, is onbekend.

Geef een reactie

Laatste reacties (170)