20

CO2-compensatie voor vliegtickets is onvoldoende

De CO2-compensatie die vliegtuigmaatschappijen aanbieden, is onvoldoende. Dat schrijft dagblad Trouw. De krant baseert zich daarbij onder meer op onderzoek van het Öko Institut, dat becijferde dat in 98 procent van de CO2-compensatieprojecten de klimaatwinst te hoog wordt ingeschat.

Reisorganisaties en vliegmaatschappijen die beloven de CO2-uitstoot van hun klanten te compenseren, investeren in allerhande projecten: variërend van de aanplant van nieuw bomen tot het behoud van bestaand bos en van de bouw van windmolens tot de aanschaf van zuinige kookstellen voor mensen in arme landen. Trouw legt uit:

Bij het bepalen van de CO2-winst lopen compensatieprojecten al meteen tegen problemen aan. Want wie garandeert dat de uitgedeelde kookstellen daadwerkelijk gebruikt worden of dat het bos dat wordt aangeplant tientallen jaren blijft staan om koolstof op te zuigen?

In sommige gevallen gaat het geld naar projecten die eigenlijk geen financiële steun nodig hebben, zoals windmolens die ook zonder subsidie prima kunnen draaien. Bovendien compenseren bedrijven vaak maar een deel van de vervuiling die wordt veroorzaakt door het vliegverkeer.

Vluchten stoten ook een hoop stikstofoxiden uit en veroorzaken bovendien condensstrepen en wolkenvorming, zegt klimaatwetenschapper De Coninck. “Het opwarmingseffect is hierdoor minstens twee keer zo groot”, zegt zij. Andere wetenschappers spreken zelfs van een effect dat tot wel vijf keer zo groot is.

Voor wie echt wat voor het klimaat wil doen, zit er dus maar een ding op: niet met het vliegtuig reizen.

Geef een reactie

Laatste reacties (20)