5

Common Linnets veroveren Europese hitlijsten

Conchita Wurst trekt meer kijkers, Common Linnets meer luisteraars

Europa is opmerkelijk eensgezind in de voorkeur voor het Nederlandse duo dat dit weekend als tweede eindigde bij het Songfestival. In praktisch heel Europa verslaan de verkopen van ‘Calm after the Storm’ van de Common Linnets die van Rise Like a Phoenix van Oostenrijkse winnaar Conchita Wurst. Dat blijkt uit onderzoek van Joop naar de iTunes-hitlijsten in Europa. Op YouTube is het populariteitsbeeld net andersom.


Bij zes van de 20 onderzochte hitlijsten staat het nummer van de Common Linnets op nummer 1, tegen twee nummer 1 noteringen voor Conchita Wurst (Oostenrijk en Finland). Het Nederlandse duo staat op 1 in België (F), Denemarken, Noorwegen, Zwitserland (F), Zweden en Nederland. In maar liefst 13 lijsten staat het nummer van de Common Linnnets hoger genoteerd dan de Eurovisie-winnaar. Alleen in Griekenland, Italië, Frankrijk, Oostenrijk, Rusland en Finland is Conchita populairder. In 14 landen staat ‘Calm after the Storm’ in de top 5, tegen 12 voor Conchita. Van de nummers staan overigens soms meerdere versies in de lijst, voor de vergelijking is alleen naar de hoogste notering gekeken.

In Italië en Frankrijk, waar de animo voor eurovisienummers overigens praktisch non-existent is, scoren beide nummers buiten de top 10 maar doet de Oostenrijkse inzending het wel veel beter dan de Nederlandse. Ook in Rusland is het verschil opmerkelijk. Conchita staat daar op 2, de Common Linnets op 19. In het VK is het weer omgekeerd. De Common Linnets staan op 6 en Conchita op 16. Continentaal succes lijkt er voor de overige deelnemers niet echt in te zitten.  De nummer 3, Sanna Nielsen uit Zweden, haalt nog in 9 landen een top-10 notering maar de rest belandt veelal ver buiten de top-20.

YouTube laat een heel ander beeld zien wat betreft populariteit. Op het officiële Eurovisie Songfestival-kanaal zijn de clips van Conchita 23 miljoen keer bekeken, tegen 4 miljoen voor de Common Linnets. Het Nederlandse eye-candy duo wordt zelfs voorbijgestreefd door de Armeense Aram MP3 met 6 miljoen views. Nog populairder is de Poolse inzending met 6,2 miljoen views. De originele clip van dat nummer waarin een belangrijke rol is weggelegd voor decolleté’s is al meer dan 43 miljoen keer bekeken. Joop berichtte eerder dat het bewuste nummer veel stemmen kreeg van televoters maar juist niet van de vakjury’s.

Geef een reactie

Laatste reacties (5)