Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Computers niet beter voor schoolprestaties

  •  
15-09-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
1172 keer bekeken
  •  
ipad_01.jpg
Te veel gebruik van technologische hulpmiddelen kan zelfs negatief zijn voor het leerproces
Het gebruiken van laptops, Ipads en andere technische apparaten op scholen blijkt geen betere schoolprestaties op te leveren. Een internationale studie van Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) bewijst dat het zelfs een negatief effect kan hebben op de schoolcijfers.
Volgens Andreas Schleicher van de OESO hebben we ‘valse hoop’ gevestigd op technologie. Scholen die veel hebben geinvesteerd in technologische ontwikkelingen hebben de Pisa toetsen op taal- en wetenschapsgebied niet beter gemaakt. De scholen die wél goed scoren – zoals die in Zuid-Korea en Shanghai – maken juist weinig gebruik van computers in de klas.
De onderzoekers vinden het daarnaast opvallend dat de sociale verschillen in de klas door het gebruik van computers vergroot worden. Volgens Schleicher kan het verschil beter verkleind worden door alle kinderen op niveau te leren lezen en rekenen. Ook haalt de onderzoeker het gemak aan waarmee kinderen antwoorden van het internet opzoeken. Daar zouden ze zelf te weinig van opsteken. Desalniettemin vindt Schleicher het OESO-onderzoek geen reden om computers in de ban te zetten maar dient het – volgens hem- als motivatie gebruikt te worden om op zoek te gaan naar effectievere leermethoden. 
In Nederland is het computergebruik op school het hoogst. De OESO telt 2.6 kinderen per computer op Nederlandse scholen. En 94 procent van de vijftienjarigen maakt daar gebruik van. Vijftienjarigen zouden ook gemiddeld 115 minuten per werkdag buiten schooltijd om op het internet besteden. 

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.