15

Consument kiest overheid als grootste Liegbeest

De kip die op de verpakking tussen de maïsvelden scharrelt, zit eigenlijk in een schuur

De overheid heeft de Liegebeest verkiezing 2010 van Wakker Dier gewonnen. De afgelopen weken konden consumenten bij Wakker Dier stemmen op de meest misleidende voedselreclames en campagnes. De overheid wint de trofee omdat ze het ‘scharrelei’ promoot als een ei dat komt van een kip die buiten rondscharrelt. In werkelijkheid ziet deze kip nooit het daglicht.

De overheid verplicht boeren die kippen in schuren houden, hun eieren ‘scharreleieren’ te noemen. De kippen van deze boeren leven samen met negen anderen op een vierkante meter in een schuur. Op de verpakkingen schittert echter in de meeste gevallen een kip die buiten op het maïsveld of in de weide rondscharrelt.

Wakker Dier vindt dat de Nederlandse overheid de consument ‘massaal op het verkeerde been zet’ en plaatste het ‘scharrelei’ daarom op de nominatielijst. In de meeste Europese landen wordt het scharrelei ‘schuurei’ of ‘grondei’ genoemd. Wakker Dier wil dat de Nederlandse overheid met spoed de naam verandert in schuurei.

Scharrelvlees van kippen, runderen en varkens komt wel van dieren die buiten rondlopen. Op nummer twee van de Liegebeest verkiezing kwamen vele dieronvriendelijke producten die de consument verleiden met vrolijke kinderplaatjes. Op drie kwam de zogenoemde duurzame ‘Golden Seafood’ vis van de Aldi die wordt gevangen met sleepnetten die de zeebodem verwoesten.
cc-foto: Patries71

Geef een reactie

Laatste reacties (15)