Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Daklozenkrantverkopers helpen bij strijd tegen plastic tasjes

  •  
17-02-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
dogoogbad300.png
Amsterdam start met proef: naast daklozenkrant, voortaan ook duurzame tas te koop bij verkopers ... Actie moet verspilling van plastic tasjes tegengaan
Per jaar gebruiken we in Nederland gemiddeld 350 plastic tassen per persoon. Dat is alleen in Nederland al jaarlijks zo’n 25 miljoen kilo aan plastic. Dat kan best minder, bedacht Stichting Z! in Amsterdam. Daarom verkopen vanaf donderdag de daklozenkrantverkopers in de hoofdstad ook een duurzame boodschappentas.
De Do Good Bag wordt vanaf donderdag bij supermarkten verkocht als alternatief om verspilling van plastic tegen te gaan. De Amsterdamse wethouder Maarten van Poelgeest (Duurzaamheid) zal de eerste tas kopen.
De organisatie schrijft op de website:
Alleen al in Amsterdam worden zo’n 280 miljoen plastic tassen per jaar gebruikt. Gesteund door de Gemeente Amsterdam streeft Do Goodie Bag ernaar om dat cijfer naar beneden te halen. Do Goodie Bag wil een substantiële bijdrage leveren aan het milieu en het plasticprobleem onder de aandacht brengen. Hoe? Door een mooi alternatief te bieden voor de plastic tas. De Do Goodie Bag wordt gemaakt van gerecycled materiaal, is oersterk en past met gemak in jaszak of handtas.
De tas kost 4 euro. De helft van het bedrag gaat rechtstreeks naar de daklozenkrantverkopers, waardoor deze de teruglopende verkoop van de daklozenkrant kunnen compenseren. Het is de bedoeling dat ook daklozenkrantverkopers in andere steden binnenkort de tassen gaan slijten.
Eerder was een proef van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken, waarbij klanten voortaan voor tasjes moesten betalen, succesvol. Door een combinatie van betalen voor het gebruik en duidelijke communicatie, is het gelukt het gebruik van tasjes te verminderen met 48 tot 77 procent.

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.