Laatste update 21:55
91

Denk gebruikt internettrollen als campagnemiddel

De politieke partij Denk zet nepprofielen in op sociale media om politieke tegenstanders aan te vallen en de publieke opinie te beïnvloeden. Dat blijkt uit interne communicatie van de partijtop van Denk, schrijft NRC.

Nepprofielen
De krant kreeg inzage in meerdere Whatsappgroepen waarin medewerkers en politici van Denk deelnemen. Daarin wordt het gebruik van de zogenoemde trollen besproken. Trollen, of sokpoppen, zijn online identiteiten die zich voordoen als een persoon, maar die in werkelijkheid worden beheerd door individuen of organisaties met een bepaalde politieke agenda. NRC vond minimaal twintig nepprofielen op Twitter en Facebook behorend tot de Denk-campagne, goed voor minstens 1.636 berichten en 2.171 ‘likes’. Meerdere experts bevestigen de conclusies van NRC, waaronder hoogleraar nieuwe media en digitale cultuur aan de Universiteit van Amsterdam, Richard Rogers.

Critici
De bewuste sokpop-accounts zijn vaak te herkennen aan het feit dat ze nauwelijks vrienden of volgers hebben en vrijwel uitsluitend op berichten van (en over) Denk en haar jongerenbeweging reageren. Profielfoto’s van deze accounts worden – zonder toestemming van de weergegeven personen – van internet geplukt. Sokpoppen worden ook gebruikt om critici de mond te snoeren. Prominente voorbeelden hiervan zijn PvdA-minister Lodewijk Asscher en PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch. NRC schrijft:

“Zo vraagt Denk-politicus Farid Azarkan op 30 juli 2016 bijvoorbeeld in de groepsapp om Marcouch aan te pakken nadat deze kritiek uitte op Denk. Azarkan: ‘Kan er iemand op Marcouch antwoorden: Jij bent helemaal niet geïnteresseerd in een wezenlijke bijdrage van DENK. Jij wilt alleen vaststellen dat DENK niet deugt. Erg doorzichtig en heel hypocriet.’ Daarop reageert Enes Yigit, de voorzitter van de jongerenorganisatie van Denk: ‘Zal ik het doen met een troll account?’ Azarkan: ‘Zeker.’ Yigit: ‘Ga ik doen.'”

Update 22:00

DENK heeft gereageerd op de beschuldigingen waarin gesteld wordt dat de partij gebruikt maakt van internettrollen. Zij zouden nepprofielen inzetten op sociale media om politieke tegenstanders aan te vallen en de publieke opinie te beïnvloeden. Dat blijkt uit interne communicatie van de partijtop van Denk, schrijft NRC. In een Facebook-video bevestigen en ontkennen Kuzu en Azarkan het nieuws niet maar spreken ze wel van een ‘heksenjacht’ van NRC.

De mannen stellen dat het gebruik van trollen door meerdere partijen wordt gedaan en dat het ‘opmerkelijk’ is dat hele WhatsAppgesprekken naar de media zijn gelekt door mensen die tot voor kort in de top van DENK actief waren. Daarmee lijkt er – ondanks dat er geen namen genoemd worden – naar Simons en Van Der Kooye van Artikel 1 verwezen te worden, aangezien zij de enige zijn die recentelijk de partij verlieten.

Geef een reactie

Laatste reacties (91)