15

Dit gebeurt er wanneer je een auto hackt

Radboud Universiteit eist recht te publiceren over hacken luxeauto's ... Amerikaanse onderzoekers schakelen rem uit

Een Britse rechter oordeelde onlangs dat een wetenschappelijk artikel van drie onderzoekers niet mag worden gepubliceerd. Reden: het zou stelen van miljoenen auto’s van onder meer Porsche, Audi en Lamborghini tot gevolg kunnen hebben. De Radboud University in Nijmegen vecht het publicatieverbod nu aan.


In het artikel ‘Dismantling Megamos Crypto’ doen informatici Roel Verdult en Baris Ege samen met een collega uit Birmingham uit de doeken hoe de code van startonderbrekers in auto’s kan worden gekraakt. De beveiligingsmethode wordt in vele luxe auto’s gebruikt, maar is niet waterdicht. Het onderzoek zou half augustus gepresenteerd worden, maar de Volkswagen Groep stak daar een stokje voor.

Aanvankelijk vroeg de autoproducent de onderzoekers hun onderzoek te publiceren maar de exacte code niet te beschrijven. Om principiële redenen weigerden de onderzoekers dat. Daarop spande Volkswagen in Engeland een kort geding aan omdat de wetenschappers diefstal zouden faciliteren. De Radboud University wil nu een bodem procedure aanspannen om publicatie alsnog mogelijk te maken.

Maar heeft zo’n publicatieverbod überhaupt zin? Op Forbes is nu al te zien wat de gevolgen zijn van een autohack. Onderzoekers Charlie Miller en Chris Valasek hacken in het filmpje de rem, waardoor die vervolgens niet meer werkt. De twee zijn van plan hun onderzoekgegevens vrij te geven, om ervoor te zorgen dat de autoindustrie de veiligheid kan verbeteren.

Geef een reactie

Laatste reacties (15)