Laatste update 20 januari 2016, 23:32
43

Dood varken als protest bij azc ‘is cultuur’

Protesten tegen vluchtelingen komen voor in verschillende – soms ronduit asociale – vormen. In Heesch werd woensdag een dood varken aan een boom opgehangen bij wijze van protest tegen de komst van asielzoekers. Niets vreemds, meent de Bossche oud-hoogleraar Gerard Rooijakkers. Sterker nog: het gebruiken van dieren als vorm van protest hoort bij de Brabantse cultuur.

Varkens of onderdelen van de dieren worden vaker ingezet bij wijze van protest tegen moslims, omdat het eten van de dieren volgens de islam haram, verboden, is. Daarmee is het een manier van protest geworden om moslims tegen de borst te stuiten.

Volgens Rooijakkers, oud-hoogleraar Nederlandse Etnologie aan de Universiteit van Amsterdam, vond de actie in Heesch direct interessant voor een cultuurhistoricus.

In Brabant, en met namen in de Meierij, kennen we dit soort acties om protest tegen iets uit te spreken erg goed. In het verleden zijn er in Brabant honderden voorbeelden geweest […] Vanuit de geschiedenis is het een ritueel waarin slachtafval en dode dieren, gebruikt werden om volksgericht het ongenoegen over iets of iemand te uiten. En dan werden er bijvoorbeeld dode dieren in bomen gehangen, precies wat we nu ook zien in Heesch. Dus kennelijk heeft men een oud ritueel repertoire uit de Brabantse volkscultuur na gedaan […] Vroeger hingen ze er trouwens geen spandoeken bij, dan was de boodschap meteen duidelijk, maar nu heeft men dit gedaan zodat de achtgrond van de actie ook duidelijk is.
Rooijakkers beweert zelfs dat een dood varken niet per definitie tegen moslims gericht is.

Omroep Brabant: ‘Dood varken aan boom past bij donkere Brabantse volkscultuur’, zegt oud-hoogleraar

Geef een reactie

Laatste reacties (43)