3

Eerste brug over de Amazone kans op duurzame ontwikkeling

Brug over 's werelds grootste rivier brengt bewoners welvaart, maar gevreesd wordt voor schade aan het regenwoud. Braziliaanse overheid zoekt duurzame oplossingen

De eerste brug over de grote Amazone-rivier is aanbouw. Hij wordt gezien als een kans op economische ontwikkeling voor de bewoners van het gebied rond de Braziliaanse industriestad Manaus. Milieu-organisaties vrezen echter dat het Amazone-woud verder zal worden aangetast. De Braziliaanse overheid stelt het economische belang van het achtergestelde gebied voorop, maar zoekt naaar duurzame oplossingen.


De Britse krant The Guardian schrijft dat de brug de industriestad Manaus zal verbinden met de onderontwikkelde plaatsjes Iranduba, Manacapuru en Novo Airão en verder met de het nog ongerepte oerbos.

De Braziliaanse overheid geeft in deze duidelijk de prioriteit aan de ontwikkeling van het gebied, het bevorderen van welvaart voor de bewoners. De brug en een 900 kilometer lange snelweg die erbij wordt aangelegd zullen dit relatief arme gebied verbinden met het rijkere zuiden van het land. 

Ecologen en milieu-organisaties zien de brug echter als een ramp voor het gebied. Professor Philip Fearnside, ecoloog aan het Nationale Onderzoeksinstituut voor de Amazone heeft het allemaal al eerder zien gebeuren. In 1982 financierde de Wereldbank al een weg door de zuidelijke Amazone. “Het gevolg was bijna volledige ontbossing”, aldus Fearnside.

De Braziliaanse president Lula da Silva heeft altijd benadrukt dat hij het economische belang van zijn bevolking voor zou laten gaan op milieubelangen. Toch is de overheid ook op zoek naar duurzame oplossingen. Een voorbeeld daarvan is het project Ambé in de provincie Para, 700 km stroomafwaarts van Manaus. Daar mogen bomen worden gekapt en aangeplant in een cyclus van 25 jaar. Hierdoor krijgt het bos de kans om weer aan te groeien, maar verdienen de houthakkers ook twee keer zoveel geld.

Lees meer bij The Guardian

Geef een reactie

Laatste reacties (3)